Washington State Ferries
De Amerikaanse staat Washington ligt in het uiterste noordwesten van de Verenigde Staten, waar de grote steden Olympia en Seattle gelegen zijn. Washington State Ferries (WSF) is de overheidsinstantie verantwoordelijk voor het uitvoeren van veerdiensten. Deze veerdiensten zijn onderdeel van het snelwegnetwerk in de staat.
De veerboten van WSF zijn eigenlijk geen dubbeldekkers, maar ze hebben wel een ‘dubbele zijgang’. De zijgangen bestaan uit elk twee rijbanen en via een oprit kunnen auto’s ook nog boven de onderste zijgang staan.
Eind jaren 90 werden drie grote veerboten gebouwd, het type dat hierboven is afgebeeld. Deze schepen (Tacoma, Wenatchee en Puyallup) hebben een capaciteit voor 202 auto’s, niet slecht voor een ‘enkeldekker’, al zijn de drie veerboten wel iets groter (140x27m) dan een PSD-dubbeldekker (113x19m). Momenteel worden voor WSF enkele gelijksoortige schepen gebouwd, maar dan wat kleiner (110x25m) en geschikt voor 144 auto’s.
BC Ferries
In hetzelfde gebied, maar dan net over de Canadese grens, zijn meer ‘double-ended ferries’ te vinden. BC Ferries is de reder die de veerdiensten rond Vancouver organiseert. In het verleden hebben er enkele markante schepen gevaren voor BC Ferries, zoals de enkeldeksveerboot Sunshine Coast Queen. Over PSD-gelijkenissen gesproken, is dit schip wel een erg mooi voorbeeld.
Oorspronkelijk werd de Sunshine Coast Queen (110x23m) in 1952 gebouwd als Vacationland voor een veerdienst over de Great Lakes in de Amerikaanse staat Michigan. In 1957 werd echter de Mackinac Bridge voltooid en raakte de enkeldekker snel overbodig. De veerboot werd verkocht aan BC Ferries, waar het schip tot eind jaren 70 heeft gevaren. In die tijd investeerde BC Ferries in een aantal nieuwe veerboten: dubbeldekkers.
Op bovenstaande foto zien we de dubbeldekker Queen of Coquitlam (139x27m), gebouwd in 1976. Het schip heeft een aantal zusterschepen en vaart op de dienst naar Horseshoe Bay.
Voor de Olympische Spelen van 2010 in Vancouver liet BC Ferries een drietal nieuwe veerboten bouwen: ‘World’s largest double-ended ferries, made in Germany’. Deze dubbeldeksschepen (160x28m) kunnen 370 auto’s vervoeren. Ter vergelijking, de grootste koplader van Europa is de nieuwe TESO-aanwinst Texelstroom (135x28m) en die heeft capaciteit voor 340 auto’s.
Northumberland Ferries Ltd
Op de Canadese veerdienst naar Prince Edward Island over de Northumberland Strait varen ook dubbeldekkers. Het behoeft geen uitleg dat de schepen van Northumberland Ferries Ltd (NFL) niet de schoonheidsprijs verdienen. Ze lijken ook niet op de PSD-dubbeldekkers, maar het principe is hetzelfde. De meeste roro-veerboten met meerdere autodekken hebben interne verbindingen, zoals we hiervoor zagen bij de WSF-veerboten. Bij NFL is dit net zoals bij BC Ferries niet het geval, de walvoorziening is zo gebouwd dat de twee autodekken bereikbaar zijn.
De veerboten Vacationland en Holiday Island (99x20m) hebben een capaciteit voor 155 auto’s en werden in 1971 gebouwd voor Marine Atlantic. 30 mei 1997 was de laatste dag voor de veerdienst Cape Tormentine – Borden Carleton, de volgende dag werd de Confederation Bridge (12km) geopend. De schepen werden verkocht en kregen in de buurt een andere route, voor een toeristische veerdienst van NFL die naast de brug bestaat.
Bekijk meer veerboten op onze fotopagina ‘overige‘.