Op 11 maart 1970 werd het schip namelijk aan de PSD overgedragen, vandaag 46 jaar geleden. Tot de opheffing van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder op 15 maart 2003 was ‘de Alexander’ het werkpaard van dienst. Hiermee werd het schip op leeftijd de laatste PSD-jaren een varende herinnering aan grotendeels vervlogen tijden.
In 1997 verdween het zusterschip Prinses Christina (1968) uit de reguliere dienst en kreeg de Prins Willem-Alexander op het oostelijke veer het monopolie op nostalgie. Nieuwe metgezel Prinses Juliana (1986) was het toonbeeld van jaren 80 design, vierkant uitgevoerd in beige plastic. Alles op de Prins Willem-Alexander daarentegen ademde jaren 60. De salons volledig in het bruin; de banken, wanden, deuren en het buffet. De brede dekken, stevige houten schuifdeuren en niet te vergeten de sierlijke ‘zeeg’ van het schip. De Prinsessenboten waren inmiddels in China, maar tot de laatste PSD-dag was er nog een waardig aandenken in de vaart.
De foto’s hieronder zijn in 1981 of 1982 gemaakt door Jo Flipse uit Serooskerke. De sfeervolle zwart-witfoto’s met mooie filmkorrel geven goed een tijdperk weer. De passagiers aan de reling, uitkijkend over de nooit helemaal heldere Westerschelde. De haven van Perkpolder, je kunt het je weer voor de geest halen hoe eenmaal per halfuur de stilte aan de Westerscheldeoever doorbroken werd door het diepe gedreun van de scheepsmotoren en het lawaai van het zich uit de voeten makende verkeer. Binnenkort meer bijzondere foto’s van Jo Flipse.
© Jo Flipse