Vervoerscijfers Ferry BV in perspectief

Westerschelde Ferry BV gokt per jaar op 800.000 passagiers voor het voetveer Vlissingen-Breskens. Deze prognose bestaat al sinds de oprichting van het voetveer, maar is nooit waargemaakt door het provinciale veerbedrijf, of voorgangers Veolia en BBA.

Hoe anders was dat in de PSD-tijd. PSDnet.nl duikt in de archieven en heeft de vervoerscijfers in een grafiek gezet. Het gaat hier om het aantal passagiers op de verbinding Vlissingen-Breskens, passagiers die zonder voertuig de veerboot hebben gebruikt. Tussen 1990 en 15 maart 2003 ontbreken die gegevens. Dit komt omdat het veer in die periode gedurende het laagseizoen gratis was voor passagiers. Alleen in het hoogseizoen moest je een klein bedrag betalen, zodat er toegezien kon worden dat de limiet van 1000 passagiers per overtocht niet overschreden werd. Zodoende zijn er geen jaarcijfers bekend, omdat ze in het laagseizoen niet bijgehouden werden.

Wie de grafiek bekijkt, snapt dat de PSD in de jaren 80 besloot om strenger toe te zien op het maximale aantal passagiers per overtocht. In 1980 werden bijvoorbeeld bijna 5 miljoen passagiers overgezet. In tegenstelling tot de vervoerscijfers voor auto’s, was de komst van de dubbeldeksveerboot naar Vlissingen-Breskens van minder grote invloed. Zowel de enkeldeks Prinsessenboten als de nieuwe Prinses Juliana hadden een maximale capaciteit van 1000 passagiers. Wel zien we een dip in het jaar 1985, het jaar dat de infrastructuur verbouwd werd en de PSD moest varen met de twee kleinste, open enkeldekkers uit 1949 en 1950. Deze schepen hadden een lagere capaciteit voor passagiers.

Westerschelde Ferry BV

Het voetveer Vlissingen-Breskens vervoert aanzienlijk minder passagiers dan in de PSD-tijd gebruikelijk was. De twee relatieve topjaren voor het voetveer waren 2003 (vanaf 15 maart) en 2004. Dat waren ook de laatste jaren dat BBA Fast Ferries de twee voormalige PSD-veerboten Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997) ingezet heeft.

Verklaringen

Het zou zeer interessant zijn om onderzoek te doen naar de mogelijke verklaringen voor de daling in het passagiersaanbod. De twee SWATH-veerboten hebben minder capaciteit (per schip 182 passagiers) in vergelijking met de PSD-veerboten (1000 passagiers). Heeft het te maken met de prijs? Overtochten waren bij de PSD vaak 1 gulden of gratis en ook abonnementen voor passagiers en fietsers waren zeer goedkoop. Kwamen er vroeger meer toeristen naar Zeeland? Kan het verschil verklaard worden door de krimp in Zeeuwsch-Vlaanderen? Was het de gezelligheid en het eten op de PSD-boot?

Vragen waar wij niet meteen het antwoord op weten. Een interessante opgave voor de Zeeuwse politiek om hier grondig onderzoek naar te doen. Juist in het dossier voetveer is het belangrijk om geen fouten te maken die in het verleden al eens gemaakt zijn.

Dit vind je misschien ook leuk...