‘De bedoeling is dat het veer blijft’, geeft gedeputeerde Van der Maas aan als antwoord op een vraag van CDA-statenlid De Milliano. Opluchting in de zaal, de afgelopen weken passeerden veel doemscenario’s over de toekomst van het veer. Gedeputeerde Staten wil nu verschillende toekomstscenario’s onderzoeken, waaronder het volgens Van der Maas ‘onrealistische’ scenario van het vervangen van de veerdienst door een busdienst. Toch wordt dit scenario onderzocht, waarmee feitelijk nog geen duidelijkheid bestaat over het in de vaart blijven van de veerdienst na 2018. Al blijkt dat het niemands intentie is om van het veer af te willen.
De PVV dient een motie in om aan de bestaande scenario’s een nieuwe toe te voegen, namelijk onderzoek doen naar een autoveerdienst Vlissingen-Breskens, om te kijken of dit de veerdienst rendabel maakt. Vervolgens struikelen Provinciale Staten en masse over De Wit (PVV). ‘Onrealistisch’, klinkt het uit de zaal.
Onbegrip over onderzoek
Verschillende vragen worden gesteld aan De Wit, bijvoorbeeld door Hertum (PvdA): ‘Als uit het onderzoek zou blijken dat een autoveer rendabeler is, hoeveel euro zou de investering dan kosten ongeveer en hoeveel auto’s zouden er per dag met die boot meekunnen?’ Het lijkt de PvdA even te ontgaan dat de PVV slechts oproept tot een onderzoek en dat de uitkomsten van een onderzoek meestal niet van te voren bekend zijn.
‘Wij verwachten realistische voorstellen, in hoeverre is een autoveer realistisch?’, vraagt Van den Berge (SGP) zich af. Hij voegt er nog aan toe: ‘We gaan niet terug in de tijd met die oude PSD’. Partijgenoot en gedeputeerde Van der Maas oppert zelf een onrealistisch voorstel en gaat dat ook onderzoeken, maar een ander moet geen onrealistisch onderzoeksvoorstel willen doen. Uit de reactie van Van den Berge klinkt meer hoongelach dan dat er inhoudelijk iets gezegd wordt met ‘die’ PSD-opmerking.
Veruit het meest inhoudelijke argument komt van mevrouw Rijksen-Blok (ChristenUnie). ‘Auto’s vervoeren vinden wij geen meerwaarde. Je onderzoekt die optie alleen om extra geld te genereren en dat is een slechte motivatie als het gaat om een ov-verbinding’. Daarnaast vraagt de ChristenUnie zich af of juist de maritieme sector geen goede oplossing weet voor de problemen rond het voetveer, bijvoorbeeld over de onzuinige veerboten.
Kennis van zaken?
Na wat gesteggel over het het woord ‘verlies’, komt Babijn (Partij voor Zeeland) met een aantal vragen aan Van der Maas. De gedeputeerde geeft namelijk als argumentatie tegen het PVV-voorstel dat grotere (auto-) veerboten ook fors meer brandstof verbruiken, nog meer dan de al zeer onzuinige huidige SWATH-veerboten. ‘Heeft u weleens het rapport van Keijmel ingezien?’, vraagt Babijn aan de gedeputeerde.
In dat rapport wordt betwist dat grotere veerboten per definitie meer brandstof gebruiken, zo zijn er tegenwoordig zeer snelle en schone schepen die gebruikmaken van LNG, vloeibaar aardgas. Van der Maas geeft toe het rapport niet te hebben gelezen en antwoordt vluchtig ‘laten we het nu niet te lang houden’. Wel zegt hij toe eens te gaan praten met Keijmel.
Ook het CDA ageert tegen het PVV-voorstel. Van ’t Westeinde (CDA) vindt dat juist de Westerscheldetunnel meer gepromoot moet worden. ‘Je rijdt in ongeveer een half uur van Zeeuws-Vlaanderen naar Middelburg’, stelt Van ’t Westeinde. Een opmerking die veel Zeeuws-Vlamingen tegen de borst zal stuiten, aangezien zijn opmerking alleen geldt voor Terneuzen. Wie uit het oostelijke of westelijke deel komt, heeft heel wat meer reistijd naar Middelburg.
Besluit
De motie van de PVV wordt verworpen, alleen Partij voor Zeeland en de SP stemmen voor. Een onderzoek naar het instellen van een autoveer komt er dus niet. De partijen vinden het voorstel te onrealistisch. Dat is jammer, aangezien Van der Maas zelf aangeeft dat zijn eigen voorstellen ook niet allemaal realistisch zijn. Onderzoek had een einde kunnen maken aan een lange discussie over een autoveer. Een discussie waar ook ontzettend veel fabels en sprookjes over bestaan, zoals PSDnet.nl de afgelopen weken heeft kunnen lezen in reacties. Eén ding is zeker: in Zeeland wonen veel mensen die graag een autoveer terugwillen.
Voor de zomer hoopt Gedeputeerde Staten met een voorstel te komen over de verschillende toekomstscenario’s, waarover Provinciale Staten ter zijner tijd mag stemmen. De toekomst van het fietsvoetveer lijkt rooskleuriger te zijn geworden, alhoewel de busoptie nog altijd op de loer ligt.