We bekijken de provinciale begroting, opgebouwd uit baten en lasten. De gedeputeerde laat zich in de Zeeuwse media slechts uit over één deel van de baten: 1,5 miljoen euro aan ‘opbrengsten vervoer’. De lasten bedragen 6,7 miljoen euro (zie artikel Omroep Zeeland, 15 januari) en wie daar 1,5 miljoen aftrekt, komt uit op 5,2 miljoen euro. Ruim 5 miljoen euro verlies, zegt gedeputeerde Van der Maas.
Zeeland krijgt echter sinds 2003 een rijksbijdrage uitgekeerd voor het voetveer, dit is vanaf 2005 geregeld vanuit de Wet BDU Verkeer en Vervoer. Het gaat over 2015 om 2,9 miljoen euro (exploitatiebijdrage) en 2,3 miljoen euro (onder andere baggerkosten van de veerhaven in Breskens). De bedragen zijn te vinden in de begroting 2015. De BDU-wet bestaat om vanuit de rijksoverheid bij te dragen aan het verbeteren van openbaar vervoer in provincies.
Deze rijksbijdragen van totaal 5,2 miljoen euro vormen voor de Provincie Zeeland baten. Het gaat immers om geld gekregen van een andere overheid. Uiteraard blijft het overheidsgeld, maar een discussie hierover moet gaan over de BDU-wet die hierin voorziet en niet over het voetveer.
Update 22 januari:
De Partij voor Zeeland eist opheldering over het verlies en vraagt zich af hoe het nu precies zit met de discussie ‘verlies versus bijdrage’.