Miljoenenverlies voetveer, klopt dat wel?

Gedeputeerde Van der Maas zegt vandaag tegen Omroep Zeeland dat er ‘jaarlijks een verlies van ruim 5 miljoen geleden wordt’ op het voetveer. Klopt dat wel?

We bekijken de provinciale begroting, opgebouwd uit baten en lasten. De gedeputeerde laat zich in de Zeeuwse media slechts uit over één deel van de baten: 1,5 miljoen euro aan ‘opbrengsten vervoer’. De lasten bedragen 6,7 miljoen euro (zie artikel Omroep Zeeland, 15 januari) en wie daar 1,5 miljoen aftrekt, komt uit op 5,2 miljoen euro. Ruim 5 miljoen euro verlies, zegt gedeputeerde Van der Maas.

Zeeland krijgt echter sinds 2003 een rijksbijdrage uitgekeerd voor het voetveer, dit is vanaf 2005 geregeld vanuit de Wet BDU Verkeer en Vervoer. Het gaat over 2015 om 2,9 miljoen euro (exploitatiebijdrage) en 2,3 miljoen euro (onder andere baggerkosten van de veerhaven in Breskens). De bedragen zijn te vinden in de begroting 2015. De BDU-wet bestaat om vanuit de rijksoverheid bij te dragen aan het verbeteren van openbaar vervoer in provincies.

Deze rijksbijdragen van totaal 5,2 miljoen euro vormen voor de Provincie Zeeland baten. Het gaat immers om geld gekregen van een andere overheid. Uiteraard blijft het overheidsgeld, maar een discussie hierover moet gaan over de BDU-wet die hierin voorziet en niet over het voetveer.

Update 22 januari:

De Partij voor Zeeland eist opheldering over het verlies en vraagt zich af hoe het nu precies zit met de discussie ‘verlies versus bijdrage’.

Navigatie nieuws & achtergrond

Dit bericht (‘Miljoenenverlies voetveer, klopt dat wel?’) is geplaatst in de categorie Voetveer en heeft als tag(s) Fast Ferry, Klik op de categorie of tags om meer soortgelijke berichten te bekijken in ons nieuwsarchief (2003-2023). Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier:

Miljoenenverlies voetveer, klopt dat wel?