25. Schuur- en kraakwerk
De PSD-veerboot meerde af in de zogenaamde ‘fuik’ en dat stond garant voor heel wat schuur- en kraakwerk. Veerboot versus hout leverde naast herkenbaar geluid ook een kunstwerk aan krassen op.
24. Korting
Tot 2003 konden Zeeuws-Vlamingen met korting de Westerschelde oversteken. Deze speciale korting bleek alleen op zeeniveau geldig en werkt tot groot ongenoegen van menig Zeeuws-Vlaming niet op 60 meter onder NAP.
23. Waar staat hij?
Het bordje met de locatie niet onthouden? Een zoektocht onder immense tijdsdruk over één of zelfs twee rijdekken kon het gevolg zijn… hosternokke!
22. Autoalarm af
Ondanks de vele waarschuwingsborden was het elke overtocht raak. Acda en De Munnik hadden er een liedje over kunnen schrijven: ‘Ben je net een beetje leuk weg van de kade’, gaan de autoalarms weer aan!
21. Wachten
Niet alleen op de boot zelf kon je moeten wachten. Nadat de slagbomen links op de foto onder het geluid van rinkelende bellen waren neergelaten, moest je wachten op het verkeer dat van de boot kwam. Tussen het lossen en laden in kon je snel nog even oversteken.
20. Zelfs de servetjes
De PSD-kroket werd natuurlijk in stijl geserveerd met een bijpassend servetje.
19. Groot, groter, grootst
De PSD-dubbeldekkers waren vrij groot, maar vielen toch in het niet bij de Olau-veerboten van de dienst naar Engeland. Soms had je vanaf de PSD-boot een mooi uitzicht op deze Noordzee-reuzen. Het witte stipje rechts bij Breskens is de Prinses Juliana.
18. Ruzie met de deur
Waar de oudere veerboten degelijke houten deuren hadden, waren op de nieuwste drie dubbeldeksveerboten elektrische schuifdeuren te vinden. Wie heeft er niet een keer ruzie gemaakt met deze deuren… bijvoorbeeld doordat je klem kwam te zitten?
17. Wachten, heel lang wachten
Zomer in Zeeland: zon, zee, strand en wachten op het veerplein. Gelukkig stond er een PTT-telefooncel om je baas te bellen of je vriendin te vertellen dat je echt wat later kwam. Ondertussen een frietje halen, een ijsje eten of toch dat ei bakken op de motorkap?
16. Wielrijders afstappen
Op elke veerboot stond het, dus we hebben dit bordje vaak gezien. Gehoorzaamde jij aan dit dwingende gebod?
15. Aanschuiven
Het PSD-personeel was zeer bekwaam in het geven van instructies. Niet alleen om zoveel mogelijk auto’s mee te kunnen nemen, bij weinig aanbod moest er goed geladen worden om de beste vaareigenschappen te garanderen.
14. De favoriet
Over geen enkele andere veerboot hoor je meer positieve herinneringen. De Beatrix, Irene en Margriet blijven in de harten van veel Zeeuwen gesloten. De brede houten dekken, de mooie salon, de zijgang en de excellente vaareigenschappen in mooi en slecht weer waren geliefd.
13. Uitzicht vanuit de terminal
Passagiers moesten wachten op de boot in de PSD-terminal. Een muffe bedoeling met een geur die je tegenwoordig nog weleens aantreft in een parkeergarage. In de hoek links zat een schuifdeur die automatisch geopend werd als je mocht inschepen.
12. Steile trappen
Sommige veerboten hadden lastige trappen, zoals deze bijvoorbeeld van de Prinses Juliana. Vooral bij woeste zeeën was het aan te raden je goed vast te houden.
11. Schuin
Landrotten dachten weleens aan verzuipen bij het binnenlopen van de Binnenhaven van Vlissingen… Met volle vaart de bocht in, soms zag je alleen maar lucht door de ramen aan bakboord.
10. Struikelen
Je stapt uit de auto en loopt naar de trap, op weg naar snert & kroket in de salon. En dan duikt er plotseling een randje op. Om het leuker te maken lag er niet voor elke deur een rail. Wie is er niet een keer gestruikeld op de boot?
9. Hier begon Vlissingen
De boot meert aan, boven de autoradio uit komt het luide concert van startende auto’s. Door het autoraampje dringt de diesel- en benzinewalm zich aan je op. Dan mag jouw baan vertrekken en rijd je hier Vlissingen binnen.
8. De muffe tunnel
Niet de Westerscheldetunnel, maar de lange ’tunnel’ die je naar de veerboot bracht. Net als de PSD-terminals in Vlissingen en Breskens, had ook de voetgangerstunnel een aparte, vooral muffe geur.
7. Kleurige dienstregeling
Je kon koffiezetten in de tijd dat je inbelverbinding de zoekresultaten van butler Ask Jeeves of vlechtjesmeisje Ilse.nl had geladen. Al was dat online zoeken toch tevergeefs wanneer je zocht naar de PSD-dienstregeling. Exclusief verkrijgbaar als foldertje, met ieder jaar weer een ander modisch kleurtje.
6. Kedeng Kedeng
Nee, treinen gingen niet mee met de boot. Wel maakte het een typisch geluid wanneer verkeer over de aansluiting tussen veerboot en ‘brug’ denderde. Vooral zware vrachtwagens waren veroorzaker van lawaai op deze rijplaten.
5. Storm
Wat was er mooier? Storm op de Zeeuwse stromen en met de PSD-veerboot zat je op de eerste rang. Stampend en stortend naar de overkant, een Zeeuw in zijn zilte element.
4. Vertrouwd beeld
Als de Prinses Juliana vandaag weer zou varen tussen Vlissingen-Breskens, zou je in eerste instantie misschien niet eens heel gek opkijken. De veerboten hoorden er bij, het was een zeer gewoon en vertrouwd beeld op de Westerschelde.
3. In de zijgang
De drie Prinsessenboten hadden zijgangen voor personenauto’s. Soms kwam er zeewater door de luchtroosters en werd je auto gewassen met zout water.
2. Snert & kroket
Hoe het kan dat Zeeuwen het in 2016 nog steeds over de PSD-kroket en -snert hebben? Geen idee, het ‘snertgeheim’ ligt nog altijd in een kluis. Het is uniek dat zoveel mensen na zoveel jaar nog steeds heimwee hebben naar dit PSD-spijs.
1. Mini-cruise
De PSD-veerdiensten waren niet zomaar veerdiensten, het waren mini-cruises. Zo staken er per jaar tot wel 5 miljoen passagiers over via Vlissingen-Breskens. Het huidige voetveer moet blij zijn met ruim 600.000 voetgangers.