Berichten van boord (4)

Jan Willemsen (1959) is maritiem schrijver en publiceerde recent zijn boek 400 ton Deadweight, een ‘kustvaartroman’ over spannende belevenissen op de coaster Gerda. De auteur begon ooit als machinist bij Wijsmuller om later over te stappen naar de PSD. In deze serie artikelen deelt Willemsen zijn herinneringen aan de PSD-periode met ons. Vandaag deel 4: het PSD-kantoor, alarm & aardappelen.

Het PSD-kantoor

Het PSD-kantoor zetelde altijd in Vlissingen. Vele jaren was het gevestigd aan de Prins Hendrikweg, direct grenzend aan het water van de Binnenhaven. Naast het kantoor bevond zich de werkplaats waar de bankwerkers, timmerlieden, schilders etc. hun werk hadden aan het onderhoud van de schepen. In de loop der jaren verminderde het aantal veerdiensten en daarmee ook het aantal schepen, terwijl er steeds meer kantoorgebouwen (prefab) bijkwamen die het aanzicht van het kantoor als geheel niet verfraaiden.

Het alsmaar uitdijende kantoor met dito personeelsbestand werd door het varende personeel met lede ogen aangezien en als er dan een verlofaanvraag werd ingediend, moest er hardop geklaagd worden dat de aanvraag vroeger door één man – met al die schepen en veerdiensten – sneller behandeld werd dan nu met al dat volk op kantoor.

De PSD-gebouwen staan er nog altijd, al worden de bureaus nu bezet door personeel van de Hogeschool Zeeland. Uiteindelijk zullen de percelen ongetwijfeld opgenomen worden in een masterplan voor de oude Binnenhavens van Vlissingen.

Alarm

Om te voorkomen dat in de winter het centrale verwarmingssysteem kapot zou vriezen, liet men op de schepen in ruste de kachel op een laag pitje branden. Toch is op de ‘Juul‘ een keer de cv-ketel uitgevallen waardoor veel leidingen en radiatoren zijn gesprongen. Het hele systeem is toen waar nodig vervangen. Dit grapje heeft, geloof ik, meer gekost dan het bedrag dat de PSD uiteindelijk voor het schip kreeg bij verkoop aan India. Om te voorkomen dat de cv nog eens kapot zou vriezen hebben ze een alarminstallatie ingebouwd die je in heel Vlissingen kon horen.


© Bart van Eyck / Beeldbank Rijkswaterstaat | De ‘Juul’ in de Binnenhaven, 1987

Aardappelen

Op de lijn Vlissingen-Breskens kwamen dijkwijls vrachtwagens met aardappelen over en het waren steeds dezelfde matrozen die aardappelen kregen… Toen ik dienst had, kwamen weer eens vrachtwagens met aardappelen over. Op een gegeven moment stonden in een bergkast verschillende zakken met aardappelen klaar voor transport naar de wal. Het machinekamerpersoneel heeft toen onderin deze zakken blinde flenzen gestopt. De PSD-matroos heeft deze zakken naar de wal gedragen. Maar oei…, wat wogen ze zwaar!

Dit vind je misschien ook leuk...