De veerboot links op de foto is de dubbeldekker Prinses Christina (1968). Deze veerboot had dezelfde breedte als de Prinsessenboten van de dienst Vlissingen-Breskens. Hierdoor konden de veerboten uitgewisseld worden. Enkeldekkers in Kruiningen was zeer gebruikelijk, van de dubbeldekkers kwam alleen de Prins Willem-Alexander (1970) in de jaren 90 een keer invallen op het westelijke veer.
Kleine aanpassing
Eind jaren 60 was een kleine aanpassing nodig om de drie Prinsessenboten goed te laten afmeren in Kruiningen en Perkpolder. De bovenste foto toont de situatie na de aanpassing om te kunnen aanmeren op het oostelijke Westerscheldeveer: de ingangen voor passagiers zijn een stukje opgehoogd. Door het ophogen ontstond er ook ruimte om de scheepsnaam voor- en achterop de veerboten te zetten. De foto onder laat zien hoe de veerboten gebouwd zijn.
Hoogwater
De laatste jaren had de PSD alleen enkeldeksschepen als reserveboot in dienst. Tot de laatste jaren kwamen de Prinses Beatrix en Prinses Margriet (1964) invallen op Kruiningen-Perkpolder.
Begin jaren 90 ligt de Prinses Beatrix aan de NAVO-steiger in Kruiningen tijdens extreem hoogwater. De foto is gemaakt door PSD’er Wim Hamelink. ‘Het water stond door storm en giertij zo hoog dat we niet konden aflossen om dienst te gaan doen aan boord van de Beatrix. Ook enkele auto’s van mensen die stonden geparkeerd op de parkeerplaatsen nabij de fuik stonden onder water’, vertelt Hamelink.
In februari en maart 1994 heeft de Prinses Beatrix nog gevaren naar Perkpolder, de laatste diensten voor de PSD. Zusterschip Prinses Margriet heeft van april tot juli 1995 gevaren op het oostelijke veer, de laatste keer voordat de Margriet eind 1995 uit de vaart ging.
PSDnet.nl heeft erg weinig foto’s van Prinsessenboten in de vaart tussen Kruiningen en Perkpolder. Wie nog foto’s heeft liggen mag deze zeker opsturen.