‘Ik doop u Koningin Beatrix’

Koningin der Nederlanden Beatrix arriveerde op 31 augustus 1993 op het hoofdkantoor van scheepswerf De Schelde in Vlissingen. De doop en stapelloop van de veerboot Koningin Beatrix stonden op het programma en de naamgever mocht deze handelingen verrichten. De veerboot lag in Dokloods I, waar burgemeester Van der Doef – voormalig staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat – het staatshoofd ontving.

De kinderen Nannie Polderman en Vincent Scheele hadden de eer om Beatrix bloemen te overhandigden en voorzitter van de Raad van Bestuur van de scheepswerf, B.P. Hiddinga, het doopbijltje te bezorgen. ‘Ik was 9 jaar, de ontmoeting maakte heel veel indruk op mij’, vertelt Scheele later aan de krant Metro.

Stapelloop of uitvaring?

De veerboot Koningin Beatrix werd gebouwd in Dokloods I op het Vlissingse Eiland. Op het versierde dooppodium sprak het staatshoofd de doopformule uit, knipte een lint door en liet de fles champagne op de boeg kapotslaan. Daarna werd de veerboot de loods uitgesleept door drie sleepboten. In feite was er dus geen sprake van een stapelloop maar van een ‘uitvaring’, zoals het door De Schelde genoemd wordt. De koningin kreeg een zilveren rijksdaalder cadeau als beloning voor de doop van de veerboot.

Het schip zelf

De veerboot Koningin Beatrix was het eerste PSD-schip met roerpropellors. Het schip is ontworpen door de scheepswerf zelf en kreeg een modern uiterlijk. De firma Bolidt uit Alblasserdam was verantwoordelijk voor de vloerbedekkingen en maakte foto’s van de rijdekken en salons op de nieuwe dubbeldeksveerboot.

Het onderste autodek bood plaats aan 104 eenheden. Dat zijn 104 personenwagens, of bijvoorbeeld 30 grote vrachtwagens die meetellen voor drie eenheden en enkele auto’s. Bij de scheepsgegevens is een legenda te vinden. Op het bovenste autodek konden 106 eenheden worden opgesteld, maar vanwege de doorrijhoogte konden hier alleen personenauto’s of kleine bestelwagens staan.


© Bolidt

Het bovenste autodek van de Koningin Beatrix is aan de voor- en achterzijde open. Deze driehoek is het punt waar de overdekking ophoudt en het schip richting voorzijde smaller toeloopt.” />

Alle toekomstige bemanningen

Na de doopplechtigheid werd door de koningin en de andere hoogwaardigheidbekleders een heildronk uitgebracht op het schip en alle toekomstige bemanningen. Niemand kon toen nog vermoeden dat de veerboot anno 2015 als Tremestieri over de Straat van Messina vaart, maar de Italianen zijn in ieder geval gezegend.

Dit vind je misschien ook leuk...