© DIESUS op Flickr
De voormalige PSD-veerboot Koningin Beatrix (Tremestieri) heeft van alle in 2003 en 2004 verkochte schepen de meeste zeemijlen gemaakt in Italië. Ook tijdens flinke storm vaart de Tremestieri naar de overkant, net als in 2002 in Zeeland.
© Sergio Dini
Het lijkt merkwaardig waarom een veerboot uit 1986 al jaren niet in de vaart is en een andere dubbeldekker uit 1993 dag en nacht vaart in Italië. De Koningin Beatrix was de eerste PSD-veerboot met roerpropellers (thrusters) die het schip extreem wendbaar maken. Dat vormt een groot voordeel op de Straat van Messina, waar moeilijke stromingen staan. De Prinses Juliana was de laatste ferry met conventionele (boeg)schroeven en op de Italiaanse zeestraat bleek dit nadelig. In de beginjaren werd zelfs een keer PSD-personeel ingevlogen om de Italianen te onderwijzen, maar het mocht niet baten.
Daarbij komt dat de Prinses Juliana (Amedeo Matacena) eigendom is van rederij Amedeus van de heer A. Matacena. Deze Italiaan wordt door de politie verdacht van een rits aan maffiazaken en is momenteel in Dubai op de vlucht voor de Italiaanse justitie. Ook rond de drie veerboten van Matacena zijn schimmige verhalen bekend waar de Italiaanse politie onderzoek naar doet. De veerboot Amedeo Matacena blijft de komende tijd dus in Reggio di Calabria liggen en doet daar in ieder geval meeuwen een plezier mee.