Hieronder zetten we nog een keer alle artikelen op een rijtje. De berichtgeving over de reddingsactie zelf is op een andere pagina te vinden.
Nieuwe foto’s van de Oosterschelde als Jutter
Bijzondere foto’s van de Oosterschelde als sportvisboot Jutter in Den Helder.
“Het schip vaart over het Marsdiep, de zeestraat tussen Den Helder en Texel. Een unieke foto, want de Jutter lag de meeste tijd aan de wal. Speciale dank gaat uit naar de Helderse Historische Vereniging voor het beschikbaar stellen van de bijzondere foto’s (…)”
Zwolle → Urk (2007)
Foto’s van het verslepen van de partyboot Willem Jan van Zwolle naar Urk in 2007.
Uniek wapenschild terug in Zeeland
PSDnet.nl heeft het wapenschild van de Koningin Emma (1933) gekregen om later eventueel op de Oosterschelde (1933) te gebruiken.
“Slechts één gietijzeren provinciewapen is daarvan overgebleven en dat schild is nu terug in Zeeland. Het zware bord is afkomstig van de veerboot Koningin Emma, maar kan gebruikt worden op het zusterschip Oosterschelde als dat schip mogelijk in Vlissingen komt te liggen (…)”
Hoe de Oosterschelde altijd weer boven komt
Een mooie fotoreportage over de Oosterschelde in de oorlog: het schip zonk tweemaal en werd altijd hersteld.
“‘Luctor et Emergo’, luidt sinds jaar en dag de wapenspreuk van Zeeland. Vrij vertaald: ‘Ik worstel en kom boven.’ Deze uitspraak is zeker van toepassing op de veerboot Oosterschelde (…)”
De zomervakantie van 1958
Een leuk kiekje gemaakt op de veerboot Oosterschelde.
Nieuwe foto’s van de Oosterschelde
PSDnet.nl dook in diverse archieven uniek beeldmateriaal op van de Oosterschelde. Bekijk hoe het schip in 1934 aan de grond liep, of hoe de ijsgang van 1963 de verflaag versleet.
“De Zeeuwse stromen zijn op de ochtend van 9 januari 1934 in dichte mist gehuld. Zowel de veerboot van de dienst Kortgene – Wolphaartsdijk als de veerboot van de dienst Wolphaartsdijk – Zierikzee stranden (…)”
Vaartocht voor de PZEM
Een speciaal uitje met de Oosterschelde in 1959: een vaartocht voor de PZEM.
“Ter gelegenheid van dit jubileum werd op 11 mei een vaartocht georganiseerd van Vlissingen naar Terneuzen, waar op die dag een nieuw kantoor van de PZEM geopend werd. Om 12.30u werd vertrokken uit Vlissingen en koers gezet naar Terneuzen. Een paar weken later zou de Oosterschelde voor het eerst naar Terschelling vertrekken. De veerboot Prins Willem I onderhield de dienst (…)”
De Oosterschelde als Jutter in Den Helder
Nog een foto van de Oosterschelde als Jutter in Den Helder. Hier ligt de veerboot stil aan de kade.
Vlissingen-Breskens na de oorlog
Een bijzondere foto van net na de Tweede Wereldoorlog, wanneer de Oosterschelde de dienst Vlissingen-Breskens onderhoudt.
Zierikzee, oase van rust
Een mooie reportage overgenomen uit de Kampioen, over de veerboot Oosterschelde over de rivier Oosterschelde op weg naar Zierikzee.
De Oosterschelde bij Doeksen
De Oosterschelde heeft ook bij Doeksen gevaren en daar duikt een kleurenfoto uit 1960 van op. Ook bijzonder beeldmateriaal van de Oosterschelde als vrachtboot naar Vlieland.
“De Oosterschelde werd gehuurd omdat het schip meer auto’s kon overzetten dan het vlaggenschip van Doeksen, de veerboot Friesland uit 1956 (…)”
Fotorondleiding Oosterschelde toegevoegd
PSDnet.nl publiceerde een fotorondleiding aan boord van de voormalige Oosterschelde in Zwolle. Huidige foto’s, gecombineerd met de originele bouwtekening.
De Oosterschelde als evacuatieschip in 1953
In 1953 heeft de Oosterschelde gevaren als evacuatieschip, om vluchtelingen en slachtoffers van de Watersnoodramp van Zeeland naar Dordrecht te vervoeren.
“Gevaren werd tussen het rampgebied en Dordrecht en daarmee heeft de Oosterschelde een belangrijke rol gespeeld in de evacuatie van Schouwen-Duiveland. Honderden inwoners van Schouwen-Duiveland worden tegelijk geëvacueerd naar Dodrecht (…)”
Gedetailleerde bouwtekening Oosterschelde
PSDnet.nl zocht de stoffige bouwtekening van de Oosterschelde op en gaf de tekening kleur. Op de speciale pagina is de tekening in delen te raadplegen.
“Waar heeft de stuurman zijn hut aan boord van de drie PSD-zijladers uit 1933? Of hoe is de machinekamer ingedeeld? En waarom slaapt de kapitein slecht als de zee ruw is? De nieuwe gedetailleerde bouwtekening van de Oosterschelde met uitleg geeft uitsluitsel (…)”
De mobilisatie in Zeeland
De mobilisatie start in 1939, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Een foto van een vrolijke militair op de Oosterschelde.
“In Nederland werd op 28 augustus 1939 de mobilisatie afgekondigd. Op de foto zien we een dienstplichtige militair samen met andere soldaten op een voertuig zitten, geparkeerd op het achterdek (…)”
De veerboot Oosterschelde in 1934
Het dagelijks leven op de veerboot Oosterschelde in 1934, inclusief biggetjes op het achterdek.