Augustus 1995 is de maand waarin Microsoft het besturingssysteem Windows 95 lanceert, tv-zender SBS 6 begint met uitzenden en de journaals gevuld zijn met beelden van de bloedige Balkanoorlog. De kans is groot dat uit de autoradio’s op het veerplein de nummer 1-hit Het is een nacht van Guus Meeuwis & Vagant klinkt. Het is zomer en Zeeland zucht onder een hittegolf.
In Vlissingen stijgt op 1, 11 en 19 augustus 1995 het kwik zelfs boven de 30 graden Celsius. Lastig voor de wachtende automobilisten want airconditioning in de auto is in 1995 eerder een dagdroom. Ook de Westerscheldetunnel bestaat enkel nog op de tekentafel als de PSD-veerboot Koningin Beatrix (1993) met de grootste vanzelfsprekendheid in de fuik van Breskens aanmeert.
© archief Peter Feij
Passagiers kijken uit over de brede Westerschelde met op de achtergrond de skyline van Vlissingen. Onderweg passeert de andere dubbeldekker van de veerdienst Vlissingen-Breskens, de Prinses Juliana (1986). Rechtsonder is een stukje dek van de Koningin Beatrix te zien.
De laatste Prinsesseboot
Het jaar 1995 is ook het laatste jaar van de enkeldeksveerboot bij de PSD. De Prinses Margriet (1964) is als enige van de drie Prinsessenboten overgebleven in Zeeland. De enkeldekker vaart in 1995 als reserveboot eerst op Kruiningen-Perkpolder en later als vanouds tussen Vlissingen-Breskens. Eind december 1995 moet de Prinses Margriet aan de kant blijven vanwege verlopen veiligheidscertificaten.
Zover is het nog niet als de Prinses Margriet op een warme zomeravond in augustus voor de sluis van Vlissingen een jacht laat passeren. Op de achtergrond spurt de moderne dubbeldekker Koningin Beatrix de Buitenhaven binnen om te gaan lossen in de fuik. Als de vaarweg vrij is, stoomt de enkeldekker rustig op om na het schutten haar weg naar de PSD-werkplaats in de Binnenhaven te vervolgen.
© archief Peter Feij
20 jaar later
Op de tropische stranddag vandaag staan auto’s niet op veerpleinen, maar alleen in files richting de stranden te wachten. Naar de overkant rijd je via de Westerscheldetunnel waar het 60 meter onder NAP altijd nacht is. In het huidige Zeeland is het moeilijk voor te stellen dat je 20 jaar geleden zelfs nog met de enkeldekker Prinses Margriet naar de overkant kon varen. Uitwaaien en afkoelen met fris, koel bier of ijs. Ook deze genoegens behoren tot het verleden op het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens. ‘Eten en drinken verboden’, valt te lezen op de veerboten van Westerschelde Ferry BV.
Van alle veerboten in dit artikel vaart vandaag alleen de Prinses Margriet (SMS Kartanegara) en wel over Straat Sunda tussen Sumatra en Java. Normaal is ook de Koningin Beatrix (Tremestieri) in de vaart, maar dat schip ligt al een tijdje op de werf in Messina voor regulier onderhoud. De veerboot Prinses Juliana (Amedeo Matacena) ligt al jaren stil in Reggio di Calabria.