Toen en nu: Breskens (3)

In Zeeland herinnert niet veel meer aan de PSD-veerdiensten, maar met goed zoeken zijn er altijd sporen te vinden. Vandaag: de veerhaven van Breskens (3).

In de veerhaven van Breskens is het niet moeilijk om sporen van de PSD terug te vinden. In deel 1 & 2 kwamen al wat vergelijkingen voorbij, maar de onderstaande foto’s zijn misschien treffender voor de teloorgang van de PSD.
Golven spoelen tegenwoordig stil aan in een ietwat treurige leegte waar ooit het ‘verlengstuk van de openbare weg’ naar Vlissingen vertrok. Vlissingen, de stad op 5 kilometer afstand of 20 minuten varen. Het ANWB-bord bij de toegangsweg naar de veerhaven verraadt het huidige probleem voor veel inwoners van Breskens met een auto: ‘Middelburg 50 km’. Onderstaande foto toont de eerste aankomst van de veerboot Prinses Beatrix en de opening van de nieuwe veerhaven in 1958. Gek genoeg was deze opening een treurige aangelegenheid. ‘Breskens rouwt’, sprak de burgmeester zelfs destijds.


1958 & 2010 | © ANP Photo & psdnet.nl

De minister geflankeerd door de Zeeuwse commissaris en de verlegen glimlachende burgmeester van Breskens, schreed door een haag van nors zwijgende Vlaamse Zeeuwen en hij knipte het lint door aan de kop van de nieuwe dubbelbanige autoweg onder een ijzige stilte, die de gehele plechtigheid tot een belachelijke handeling reduceerde.

Een quote uit dagblad De Waarheid over de opening van de veerhaven van Breskens op 29 juli 1958. ‘De modernste veerboot van West-Europa is in dienst gesteld’, schrijft een andere krant. Breskens heeft wat te vieren zou je verwachten. ‘Niemand roept hoera, de vlaggen hangen halfstok’, schrijft dagblad De Tijd. De verbeteringen werden in Breskens niet met open armen ontvangen vanwege twee redenen: het verlies van het badstrand en de verloren strijd voor vrije veren.

Het verdwenen strand

De veerhaven werd aangelegd op de plaats van het badstrand, een mooi strand met strandhuisjes. Om Breskens te compenseren voor dit verlies besloot de regering een kunstmatig duin met wandelpad aan te leggen tussen de veerhaven en het dorp. Ook werd plaatsgemaakt voor twee hotels (Hotel de Milliano werd hierna gebouwd) en een parkeerplaats.

De burgemeester reageerde verheugd op de aankondiging van de minister, tot bleek dat Breskens zelf de aanleg van de wandelpromenade moest betalen. ‘De weg van de nieuwe veerhaven is lang en ver’, schrijft dagblad De Waarheid over de van het dorp verwijderde veerhaven. Breskens is wel verlost van de lange files door het dorp.

Vrije Veren

De jaren 50 zijn ook de tijden van de acties voor Vrije Veren. Na de Tweede Wereldoorlog werden de Zeeuwse veerdiensten gratis voor de gebruiker, maar om de veerdienst Vlissingen-Breskens te moderniseren werd toch een ‘matig tarief’ gerekend. Tot onvrede van veel Zeeuws-Vlamingen, verenigd in het Actiecomité Vrije Veren. Met de charismatische leider Honoré Colsen (1885-1980) aan kop trok men in 1958 naar het Binnenhof om te demonstreren. ‘Wat wordt onze hoofdstad? Amsterdam of Brussel’, klonk het in Den Haag.

Zeeuws-Vlaanderen kreeg in ruil voor de tarieven ook een tweede nieuwe veerboot, de Prinses Irene. In 1959/1960 werd het schip gebouwd in Vlissingen. Op de foto hieronder is de Irene te zien in de fuik van Breskens.


1986 & 2010 | © ansichtkaart & psdnet.nl

Dit vind je misschien ook leuk...