In de veerhaven van Breskens is het niet moeilijk om sporen van de PSD terug te vinden. In deel 1 kwamen al twee vergelijkingen aan bod, vandaag plaatsen we de volgende twee foto’s gemaakt in de veerhaven. In deel 4 vertrekken we oostwaarts naar de Vissershaven van Breskens, waar de veerboot tot het eind van de jaren 50 afmeerde. De verkeersstroom door het dorp werd echter te groot, net als de veerboten zelf. Daarom werd in 1958 ten westen van Breskens een nieuwe veerhaven aangelegd.
Windscherm
1959 & 2012 | © H. Fraser & psdnet.nl
De grote bouwwerkzaamheden in Breskens waren in 1959 voltooid, de nieuwe veerhaven is wanneer de foto gemaakt is al een paar maanden opgeleverd. Op de foto uit 2012 is de veerhaven weer een bouwput, dit keer voor kustversterking. Ook werden de fuiken dichtgemaakt, zoals beschreven is in het eerste deel.
Aanleginrichtingen
1986 & 2015 | © Beeldbank RWS / Bart van Eyck & psdnet.nl
De veerboot Prinses Beatrix (1958) vaart op de foto uit 1986 enigszins verscholen de fuik binnen. De foto’s van Rijkswaterstaat publiceerden wij eerder deze maand, nu is ook de huidige situatie in Breskens te zien ter vergelijking. De foto uit de jaren 80 toont rechts de oude fuik uit 1928, die eind jaren 50 is overgeplaatst naar de nieuwe veerhaven.
Anno 2015 zijn alleen de betonnen fundamenten over van wat ooit de basis van de aanleginrichtingen was. De aanleginrichtingen bestonden uit een hefmechanisme om een brug neer te laten. Zo kon men ongeacht het getij laden en lossen, hoewel het voorkwam dat bij erg hoog of laag water de hoek te scherp werd.