Heeft u zelf ook oude foto’s van de veerdiensten? Twijfel dan niet en stuur ons een bericht. Alle foto’s zijn welkom, hoe groot of klein, scherp of onscherp. Met 21ste eeuwse hulpmiddelen is er vaak wat leuks van te maken om weer te laten zien aan andere liefhebbers via onze site.
© archief Ivo Bril
De veerboot Koningin Juliana vaart de haven van Breskens binnen. Het kielzog verraadt dat de tocht naar de aanlegsteiger van Breskens niet makkelijk was, de nodige stuurmanskunst was nodig om het grote schip veilig de krappe haven binnen te loodsen. De veerboot werd gebouwd in 1949 en was nog vrij nieuw toen de foto gemaakt werd in 1952. De dagen van de aanlegplaats in het centrum van Breskens waren echter langzaamaan geteld. In 1958 zou de nieuwe veerhaven van Breskens worden geopend. Hierna konden de veerboten recht de haven binnenvaren en dus ook langer doorvaren bij ruw weer. Een andere foto is gemaakt op het veerplein. Samen poseren bij de auto in Breskens.
Begin 1952 deed een wel zeer bijzondere ‘veerboot’ dienst tussen Vlissingen en Breskens: de sleepboot Van Woelderen. Het zusterschip van de Koningin Juliana, de Prins Bernhard (1950) was namelijk in onderhoud en de Juliana ondervond problemen met de schroef. Daarom werd snel de Vlissingse sleepboot ingezet. Later werd de PSD-zijlader Prins Willem I (1933) ingezet als vervanging van de Koningin Juliana, maar dit schip kwam hard in aanvaring met de kade en kon ook niet meer worden gebruikt. ► Lees meer.
Drijfijs in Breskens
© archief Ivo Bril
Een winterse foto van onbekende datum laat de haven van Breskens zien met drijfijs. Links is de PSD-aanlegsteiger te zien, rechts liggen verschillende Urker kotters. In de winter lagen deze visserschepen in Breskens voor de haringvaart in Belgische wateren. Tijdens de Watersnoodramp van 1953 hebben de vissers uit Urk goede diensten bewezen aan de Zeeuwse bevolking.