Fotoserie: de SMS Kartanegara op de werf

Unieke foto’s uit Indonesië van de voormalige PSD-veerboot SMS Kartanegara op de werf PT. Janata Marina Indah in Semarang. De veerboot werd gebouwd als Prinses Margriet en is al sinds maart 1964 in de vaart. Eerst tussen Vlissingen-Breskens (tot 1995), toen in China en vanaf 2002 is de Prinsesseboot in dienst tussen Merak en Bakauheni, Indonesië.

Op de werf in Semarang kreeg de SMS Kartanegara groot onderhoud en het schip ziet er nu weer piekfijn uit. De directeur van de werf PT. Janata Marina Indah was zo vriendelijk om voor PSDnet.nl foto’s te maken, waarvoor wij hem bij dezen nogmaals willen bedanken.

Semarang is een kustplaats op Java, ongeveer 500 kilometer ten oosten van Merak. De SMS Kartanegara zal binnenkort weer terugkeren naar de Straat van Soenda, waar de ‘enkeldekker’ (in Indonesië werd een tweede autodek aangebracht) de 27 kilometer lange verbinding tussen de eilanden Java en Sumatra onderhoudt.

Semarang Indonesië

2 april 2015

De SMS Kartanegara was zeker toe aan onderhoud, de veerboot oogt zeer roestig op deze foto uit Semarang. De werf is alvast begonnen met het bijwerken van de scheepshuid. In maart 2014 werd de nieuwe blauwe kleurstelling aangebracht. Na exact vijftig jaar rondgevaren te hebben met PSD-gele schoorstenen werden deze wit geschilderd, de romp kreeg een blauwe kleur.

De foto hieronder laat goed het in maart 2009 aangebrachte tweede autodek zien. In feite is de veerboot dus een dubbeldekker sindsdien. Via een interne ramp kan het bovendek worden bereikt,


© PT. Janata Marina Indah

10 april 2015

Uiteraard kreeg het onderwaterschip ook de nodige aandacht op de werf. Te zien is hoe de schroef en het roer tijdelijk verwijderd zijn (bovenste rij foto’s) en later opnieuw zijn aangebracht. Het onderwaterschip is weer schoon en staat bovendien strak in de lak.


© PT. Janata Marina Indah

13 – 16 april 2015

Nu er geen werkzaamheden meer aan het onderwaterschip plaatsvinden, kan de veerboot terug naar haar element. Ondermeer de klepconstructies krijgen nog een likje verf en de scheepsnaam wordt opnieuw aangebracht.


© PT. Janata Marina Indah

16 april 2015

Het eindresultaat: de SMS Kartanegara ziet er weer netjes uit en kan er hopelijk een tijd tegenaan. Naast de voormalige Prinses Margriet (1964) varen alleen de Koningin Beatrix (1993) en de Prins Johan Friso (1997) nog als veerboot. De rest van de voormalige PSD-vloot ligt stil of heeft een museale bestemming gekregen.


© PT. Janata Marina Indah

Alle foto’s van deze veerboot in Indonesië.
Alle PSD-foto’s van de veerboot Prinses Margriet in Zeeland.
Lees meer: de complete geschiedenis van de veerboot Prinses Margriet.

Dit vind je misschien ook leuk...