De Prins Hendrik op de Westerschelde

De veerboot Prins Hendrik (1932) was de derde en laatste vooroorlogse kopladingsveerboot van de PSD. Het schip was bedoeld voor de veerdienst Hansweert-Walsoorden, ondanks het ontbreken van geschikte aanlegmogelijkheden voor kopladers daar. Deze zouden later gebouwd worden in Kruiningen (1943) en Perkpolder (1940).

Nadat de Prins Hendrik op 17 mei 1940 tot zinken gebracht werd in de haven Breskens, kwam het schip de rest van de Tweede Wereldoorlog niet meer in de vaart. Wel werd de Hendrik nogmaals tot zinken gebracht, nu door de Duitse bezetter in 1944 om de haveningang van Vlissingen te blokkeren.


© schenking Jan Wagemans

Op 10 juni 1947 werd het wrak van de Prins Hendrik gelicht. Op de werf De Schelde werd het casco opgeknapt, verlengd en voorzien van de sterkere machines van de ook gezonken Prinses Juliana (1931). Deze veerboot bleek niet meer te herstellen en de laatste wrakstukken werden in 1952 gesloopt.
De Prins Hendrik kon op 10 december 1949 weer in de vaart komen voor de PSD. Op de foto is de veerboot te zien in vermoedelijk 1950, voor de haveningang van Kruiningen. Op de achtergrond is het dorp Waarde te zien. De veerboot heeft nog geen radarmast op de schoorsteen.

In de PSD-vloot is tot 1968 ruimte voor de Prins Hendrik, de eerste dubbeldeksveerboot vervangt de Hendrik uit 1932. Wel gaat de oude veerboot een nieuw leven tegemoet op Malta als ‘Calypso Land’, tot het schip in 1985 uiteindelijk gesloopt werd.

Dit vind je misschien ook leuk...