Deze enkeldekkers waren zeer geliefd bij veel Zeeuwen, vanwege de fijne vaareigenschappen en betrouwbaarheid. Ook met windkracht 9 werd er nog gevaren tussen Vlissingen-Breskens met de Prinsesseboten.
De enkeldekker verlaat op bovenstaande foto de veerhaven van Breskens, eind jaren 80. Op 11 juni 1987 ontving scheepswerf De Merwede de opdracht om de stuurhuizen en de masten van de Prinses Beatrix te vervangen. De totale kosten bedroegen 632.292 gulden, al werd er maar ongeveer 6 jaar gebruik van gemaakt.
In 1993 wordt de dubbeldekker Koningin Beatrix afgeleverd aan de PSD: de opvolger van de enkeldekker Prinses Beatrix. Onderstaande foto toont beide veerboten in de Binnenhaven van Vlissingen.
© Arjan van Gelder
De foto is gemaakt in januari 1994. Vanaf 21 februari 1994 heeft de Prinses Beatrix een maand lang gevaren op de dienst Kruiningen-Perkpolder, ter vervanging van de dubbeldekker Prins Willem-Alexander. Dit was de laatste inzet van de enkeldekker Beatrix. Op 4 november 1994 begon de Prinses Beatrix als Mu Ping aan een lange zeereis naar China, waar het schip werd ingezet als veerboot tussen Dalian en Yantai.