De laatste jaren van de enkeldekker Beatrix

De veerboot Prinses Beatrix uit 1958 was de eerste zogenaamde ‘Prinsesseboot’. In 1960 en 1964 werden nog twee zusterschepen van dit type gebouwd.

Deze enkeldekkers waren zeer geliefd bij veel Zeeuwen, vanwege de fijne vaareigenschappen en betrouwbaarheid. Ook met windkracht 9 werd er nog gevaren tussen Vlissingen-Breskens met de Prinsesseboten.

De enkeldekker verlaat op bovenstaande foto de veerhaven van Breskens, eind jaren 80. Op 11 juni 1987 ontving scheepswerf De Merwede de opdracht om de stuurhuizen en de masten van de Prinses Beatrix te vervangen. De totale kosten bedroegen 632.292 gulden, al werd er maar ongeveer 6 jaar gebruik van gemaakt.

In 1993 wordt de dubbeldekker Koningin Beatrix afgeleverd aan de PSD: de opvolger van de enkeldekker Prinses Beatrix. Onderstaande foto toont beide veerboten in de Binnenhaven van Vlissingen.


© Arjan van Gelder

De foto is gemaakt in januari 1994. Vanaf 21 februari 1994 heeft de Prinses Beatrix een maand lang gevaren op de dienst Kruiningen-Perkpolder, ter vervanging van de dubbeldekker Prins Willem-Alexander. Dit was de laatste inzet van de enkeldekker Beatrix. Op 4 november 1994 begon de Prinses Beatrix als Mu Ping aan een lange zeereis naar China, waar het schip werd ingezet als veerboot tussen Dalian en Yantai.

Navigatie nieuws & achtergrond

Dit bericht (‘De laatste jaren van de enkeldekker Beatrix’) is geplaatst in de categorie PSD en heeft als tag(s) Prinses Beatrix, Klik op de categorie of tags om meer soortgelijke berichten te bekijken in ons nieuwsarchief (2003-2023). Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier:

De laatste jaren van de enkeldekker Beatrix