In de jaren 30 is de veerdienst Vlissingen-Breskens zeer modern en wordt de dienst uitgevoerd met twee kopladingsveerboten. Eind jaren 30 besluit de PSD tot de bouw van een nog grotere veerboot, met een geheel nieuw ontwerp. In november 1939 wordt op de KMS-werf in Vlissingen de kiel gelegd van dit nog naamloze schip: ‘bouwnummer 215’.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de veerboot afgebouwd, zo vindt de stapelloop plaatst op 5 juli 1941. De eindfase van de bouw wordt gesaboteerd door de PSD en De Schelde, het schip zou zelfs in een fictief dok van De Schelde in Middelburg worden afgebouwd. De Duitse bezetter geloofde dit eerst, maar komt later toch achter de listige truc van de werf. In de oorlog heeft de 215 geen dienst gedaan, wel is het schip gezonken in de Buitenhaven om de haveningang voor de geallieerden te bezetten.
In 1947 begint men opnieuw met de bouw van de 215, nu aangeduid als ‘215II’. Het voor- en achterschip van de 215 worden hergebruikt voor de 215II. De bouw verloopt niet zonder problemen omdat materiaal na de oorlog schaars was. Daarom kan de PSD pas begin jaren 50 beschikken over de sinds de jaren 30 felbegeerde grotere kopladingsveerboten. De foto’s hieronder tonen de Koningin Juliana in de jaren 50 te Breskens.