© Archief PSD
Koningin Wilhelmina wordt op 6 september 1937 ontvangen door burgemeester van Woelderen van Vlissingen en zijn dochter Heleen. Rechts van de burgervader staat de commissaris van de koningin, Quarles van Ufford. Vijf jaar geleden publiceerde PSDnet.nl een foto van de dochter van Wilhelmina, prinses Juliana, gemaakt in 1934 op dezelfde veerboot.
Op de foto is goed de achtersalon van de Prins Willem I te zien. Voor de verlenging hadden de drie zijladers een achtersalon, deze werd na de oorlog niet teruggebouwd zodat er meer auto’s vervoerd konden worden.
Na de oorlog kreeg het herstel van de zijladers voorrang, omdat deze veerboten geen speciale aanlegsteigers nodig hadden zoals kopladingsveerboten. De Prins Willem I werd in 1946 weer in de vaart genomen, nadat het schip in de oorlog zwaar beschadigd werd. Op de foto hieronder is de veerboot na de oorlog in Zierikzee te zien.
© ansichtkaart
De foto is gemaakt op 7 juli 1949, tenminste, dit staat met potlood op de achterkant van de ansichtkaart geschreven. Deze datum kan goed kloppen, aangezien de veerboot nog geen radarmast heeft op de stuurhut. Eind 1948 werd het zusterschip Oosterschelde als eerste Provinciale Boot uitgerust met een radar, de rest van de veerboten volgde later.
© Archief Harry de Groot
In de laatste jaren was de teakhouten stuurhut van de Koningin Emma en de Prins Willem I deels dichtgemaakt en wit overschilderd. De Prins Willem I heeft tot begin 1972 gevaren op de veerdienst Terneuzen – Hoedekenskerke. Bovenstaande foto toont de veerboot op de laatste dienst van de PSD die met zijladers werd uitgevoerd.
De zijlader Prins Willem I werd in de jaren 70 gesloopt, nadat het tot hektrawler omgebouwde schip uitgebrand was. Zusterschepen Koningin Emma (Estrella) en de Oosterschelde (Willem Jan) zijn wel bewaard gebleven. De Werkgroep PSDnet.nl probeert momenteel de Oosterschelde terug naar Vlissingen te halen.