1934
De Zeeuwse stromen zijn op de ochtend van 9 januari 1934 in dichte mist gehuld. Zowel de veerboot van de dienst Kortgene – Wolphaartsdijk als de veerboot van de dienst Wolphaartsdijk – Zierikzee stranden. Het laatste schip betreft de Ooster-Schelde, die ergens tussen Wolphaartsdijk en Katscheveer op de dijk vaart. De Ooster-Schelde komt pas in de avond weer vlot. Volgens de Vlissingse Courant van 10 januari waren er tijdens de stranding geen passagiers aan boord. De volgende dag kon de Ooster-Schelde weer worden ingezet.
© Zeeuwse Bibliotheek / Beeldbank Zeeland
1935-1940
Deze foto toont de Ooster-Schelde in Zierikzee (’t Luitje). Naast de veerboot wordt ook een ponton opgeleverd begin jaren 30, waardoor het makkelijker is om in te schepen.
© Gemeentearchief Schouwen-Duiveland (Inventarisnummer ZZE 1560)
1946
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de Ooster-Schelde meermaals tot zinken gebracht en zelfs gebombardeerd. Het herstel van het schip (samen met zusterschip Prins Willem I) wordt tijdens de oorlog gesaboteerd om te voorkomen dat de twee veerboten in handen van de bezetter vallen.
© Collectie A.J. van Gelder
Na de oorlog krijgen de zijladers voorrang bij het herstel. Op bovenstaande foto is de Prins Willem I te zien, met daarachter de Oosterschelde. Na de Tweede Wereldoorlog is het koppelteken in de scheepsnaam vervallen. Ook de organisatie Provinciale Stoombootdiensten over de Oosterschelde keert na de oorlog niet terug, in 1940 is deze tak namelijk verenigd met de Stoombootdiensten over de Westerschelde, Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) genoemd.
De twee PSD-veerboten liggen op de kade van scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Op 29 juli 1946 vindt de tewaterlating van de Oosterschelde en de Prins Willem I plaats. Op de foto zijn de voorbereidingen te zien die hiervoor getroffen worden.
1963
De winter van 1963 is bijzonder streng. De rivier de Oosterschelde is grotendeels dichtgevroren, waardoor de veerdiensten hinder ondervinden. De foto’s hieronder laten de veerboot Oosterschelde zien op de Oosterscheldedienst in 1963. De verf is grotendeels van de romp van de veerboot geschuurd door de ijsgang.
© J.H.A. Ochtman, Gemeentearchief Schouwen-Duiveland (Inventarisnummer O 3721)
© P.J. of J.H.A. Ochtman, Gemeentearchief Schouwen-Duiveland (Inventarisnummer O 3718)
1965
De Oosterscheldedienst is in de loop van de jaren steeds verder verkort. Nadat op 19 mei 1961 Katscheveer (bij Wilhelminadorp) vervalt, wordt de dienst uitgevoerd vanaf Kats op Noord-Beveland.
© F. de Wilde / Zeeuwse Bibliotheek / Beeldbank Zeeland
Bovenstaande foto is genomen in september 1965. In december 1965 maakt het zusterschip van de Oosterschelde, de Koningin Emma de laatste afvaart tussen Kats en Zierikzee. De Oosterscheldebrug (later Zeelandbrug genoemd) wordt geopend en maakt de veerdienst over de Oosterschelde overbodig.
De veerboot Oosterschelde vaart nog tot begin jaren 70 voor de PSD tussen Terneuzen-Hoedekenskerke. In 1972 wordt de Oosterschelde verkocht en vertrekt het schip uit Zeeland. We hopen dat de veerboot dit jaar weer zal terugkeren in de provincie.
Met speciale dank aan de Zeeuwse Bibliotheek, het Gemeentearchief Schouwen-Duiveland en Arjan van Gelder voor het verlenen van toestemming om de foto’s te mogen publiceren.