Op de foto zien we een dienstplichtige militair samen met andere soldaten op een voertuig zitten, geparkeerd op het achterdek van de veerboot Ooster-Schelde. Links is een sloep van de veerboot te zien en op de reddingsboei in het midden staat ‘O-S’, de afkorting van de scheepsnaam. De groep is met een reguliere afvaart onderweg naar Schouwen-Duiveland, aldus het bijschrift in het tijdschrift Ons Zeeland.
© Ons Zeeland
Hulpmijnenleggers
De twee zusterschepen van de Ooster-Schelde werden op 4 september 1939 door de Koninklijke Marine gevorderd. Op de werf De Schelde in Vlissingen werden de schepen verbouwd tot hulpmijnenleggers. De mijnen zijn goed te zien op het achterdek van Hulpmijnenlegger II (de Koningin Emma).
Het leven aan boord van de schepen was niet heel spannend, zo bleek uit archiefonderzoek van psdnet.nl. De Commandant van de Hulpmijnenlegger I vroeg de Marine om een voetbal, zodat hij en zijn bemanning de verveling konden doden en daarnaast fit zouden blijven. De voetbal kwam pas maanden later… Lees meer in het artikel Zeeuwse veerboten als hulpmijnenlegger (4 mei 2011).