Uit dit rapport blijkt dat het onbekend is onder welke vlag het schip ‘vaart’. Na verkoop in 2003 werd de Nederlandse vlag verruild voor de Portugese. Om een schip in een land te registreren moet je per jaar betalen, voor een registratie in Portugal moet worden voldaan aan de International Shipping Register of Madeira (MAR). Het bedrag wordt berekend naar scheepsgrootte en voor de Amedeo Matacena komt dit neer op 4920,40 euro per jaar.
Nu de vlag van het schip onbekend is, lijkt het er op dat de reder de autoriteiten niet betaald heeft en de veerboot daarom uitgeschreven is in Madeira, de voormalige thuishaven van het schip. De eigenaar van reder Amadeus Spa zit sinds 2012 in de Italiaanse cel voor het onderhouden van banden met de maffia. Het lijkt er niet op dat er iets met het schip gebeurd is, nadat eind vorig jaar de zaak-Matacena aan het daglicht kwam.
De status van de Amedeo Matacena is volgens Veritas ‘opgelegd’, sinds 4 augustus 2011. Opvallend is dat eind augustus 2011 een proefvaart werd gemaakt het met schip, gevolgd door een tweede begin september 2011. Op 21 maart 2014 werd de Amedeo Matacena voor het laatst bezocht door Veritas, een volgende inspectie in Reggio di Calabria moet voor 6 april hebben plaatsgevonden.
Verschillende andere controles zijn niet meer uitgevoerd bij de Amedeo Matacena. Zo is het schip volgens het rapport voor de laatste keer in juli 2011 geïnspecteerd in een droogdok. De boot is toen inderdaad naar een werf geweest, in Augusta. De op 6 juli 2011 afgegeven certificaten zijn in principe nog geldig tot 6 januari 2016, de dag dat het schip volgens het register de leeftijd van 30 jaar bereikt.
Sinds april 2013 ligt de Amedeo Matacena in Reggio di Calabria, om in Messina plaats te maken voor cruiseschepen. Deze reis naar Reggio is niet geregistreerd door het verplichte Automatic Identification System (AIS) van de veerboot, wat er misschien op wijst dat de veerboot gesleept is door een sleepboot. Op bovenstaande webcamfoto van vandaag is te zien dat de dubbeldekker goed onderhouden oogt, zeker gezien het schip al 21 maanden aan dezelfde kade ligt in weer en wind.