De Italiaanse politie heeft de actie ‘Operatie Caronte’ gedoopt. De zaak draait om de drie Matacena-veerboten en het plotseling staken van de dienst begin 2006. Psdnet.nl linkt de nieuwe feiten uit Italië aan eigen berichtgeving om zo een beeld te krijgen van de gang van zaken.
Na vertrek uit Zeeland
Rederij Amadeus van de Italiaan Amedeo Matacena – in 2012 zelf veroordeeld voor banden met de maffia – kocht de drie Zeeuwse schepen in 2003. Tot erg veel activiteiten met de veerboten kwam het niet in Italië. De oudste twee schepen, de Athos Matacena (bouwjaar 1970) en de Ladies Matacena (1968) hadden geen boegschroeven en waren in Zeeland ook al erg zijwindgevoelig, de reden waarom de schepen nooit op de woeligere veerdienst Vlissingen-Breskens konden varen. De Amedeo Matacena die in 1986 als Prinses Juliana in dienst kwam op het westelijke veer, had wel boegschroeven en was een stuk moderner. Hierdoor was het schip iets geschikter om te varen op de Straat van Messina, waar sterke stromingen kunnen voorkomen. Na een serie proefvaarten en pogingen tot het onderhouden van een geregelde dienst onder de naam Matacenalines, lijkt het in de zomer van 2005 niet te willen vlotten met een veerdienst. Pas in oktober 2005 komt er meer schot in de zaak.
Oktober 2005 – januari 2006
De Athos Matacena wordt in oktober 2005 samen met de Amedeo Matacena verhuurd (bericht 29 oktober 2005) aan de onderneming Servizi Autostrade Del Mare, de organisatie die nu centraal staat in het onderzoek van de Italiaanse politie. Na eerdere problemen lijkt een stabiele periode aan te breken. De Amedeo Matacena vaart samen (bericht 14 november 2005) met de Athos Matacena een geregelde dienst tussen Reggio di Calabria en Messina.
Op 16 november 2005 kwam de Athos Matacena in aanvaring met de kade in Messina en in de nacht van 25 november 2005 kwam het in Reggio di Calabria tot een aanvaring met zusterschip Ladies Matacena. De manoeuvreerbaarheid van de Athos Matacena bleef een probleem. Een ander probleem was dat de twee veerboten van Servizi Autostrade Del Mare steeds een loods (bericht 2 november 2005) nodig hadden voor het binnenlopen van de haven van Messina, dit in tegenstelling tot de schepen van concurrenten Caronte & Tourist (onder andere eigenaar van de Acciarello en Tremestieri) en de Italiaanse staat.
Plotseling gestaakt
De veerdienst van Servizi wordt op 12 januari 2006 plotseling gestaakt en de veerboten worden te koop aangeboden (bericht 21 januari 2006). De Italiaanse website Ildispaccio.it schrijft hierover deze week:
De veerdienst (van Servizi Autostrade Del Mare, red.) liep goed in 2005 en 2006. Tot de dienst gestopt werd omwille van de beslissing van een andere maatschappij.
Het blijft onduidelijk wie deze andere maatschappij is, maar de naam van de politie-actie is Caronte, hetgeen een verwijzing zou kunnen zijn naar rederij Caronte & Tourist. Deze rederij werd ooit opgericht door een ander lid van de Matacena-familie. De banden tussen de rederijen zouden nauw kunnen zijn, hoewel hier te weinig informatie over beschikbaar is om gefundeerde uitspraken over te kunnen doen. In 2011 ging het gerucht dat de veerboot Amedeo Matacena naar Caronte & Tourist zou verhuizen, maar dit gebeurde uiteindelijk niet.
Wat zijn de gevolgen?
Het is onduidelijk welke gevolgen ‘Operatie Caronte’ heeft voor de veerboot Amedeo Matacena, die nog altijd in Reggio di Calabria ligt. De Italiaanse politie meldt namelijk ook dat er voor 50 miljoen euro aan goederen in beslag genomen is, het zou kunnen zijn dat de veerboot daar deel van is. De Athos en Ladies Matacena zijn begin 2013 verwerkt tot schroot in Turkije. Het maffiaverhaal zal ongetwijfeld nog een vervolg krijgen.