Unieke foto’s van de Koningsplaat

De Koningsplaat heeft tussen 1940 en 1951 op huurbasis voor de Provinciale Stoombootdiensten gevaren. Het schip werd in 1910 gebouwd als Columbus voor de Holland Amerika Lijn (HAL). De tender werd voornamelijk ingezet om passagiers te vervoeren tussen het station Rotterdam Maas en Hoek van Holland.


© Archief HAL

In november 1936 verkocht de HAL het schip aan de Nederlandse Stoomsleepdienst, voorheen P. Smit Jr. Het schip werd Koningsplaat gedoopt en gebruikt voor Havendienst Spido, de rondvaarttak van de sleepdienst. In januari 1940 werd de rondvaartboot naar Zeeland gehaald. De winter van 1940 was bijzonder streng, de Zeeuwse wateren waren in januari grotendeels dichtgevroren. Het uitvoeren van geregelde veerdiensten was dan ook moeilijk omdat moderne kopladers last ondervonden van het ijs. Doordat deze schepen schroeven aan beide stevens hadden, was het moeilijk zonder schade door het ijs te breken. Een bijkomend probleem was de oorlogsdreiging. Defensie had namelijk twee zijladers gevorderd. Daarom werd de Koningsplaat gehuurd van Spido.

Na de Duitse inval in mei 1940 en het vertrek van de Fransen uit Zeeland bleef er weinig over van de moderne Provinciale vloot. De Koningsplaat kwam nu nog beter van pas en kon worden ingezet tussen Terneuzen en Hoedekenskerke. Hier bleef het stoomschip de rest van de oorlog varen, tot het schip in 1944 tot zinken werd gebracht in de haven van Hoedekenskerke.


© Collectie Rinus de Bart

De foto van de gezonken veerboot is afkomstig uit de collectie van Rinus de Bart, via het Gemeentearchief van Borsele. De Koningsplaat werd snel gelicht en op een werf in Rotterdam hersteld van de schade. In 1946 kon het schip weer varen en werd het ingezet op de veerdiensten Vlissingen-Breskens en Terneuzen-Hoedekenskerke. De foto hieronder toont de herstelde veerboot in Hoedekenskerke.


© Collectie Rinus de Bart

Tot 1951 heeft de Koningsplaat gevaren voor de PSD. In dat jaar keerde het stoomschip terug naar Spido in Rotterdam, waar het een dieselmotor ingebouwd kreeg. Op onderstaande kleurenfoto uit 1955 is de Koningsplaat te zien in de Rotterdamse haven.


© Collectie Joergensen

In 1970 werd de Koningsplaat verkocht door Spido. Gedurende de jaren 70 wisselde het schip een aantal keer van eigenaar, waarna het vanaf 1979 weer onder de naam Columbus ging varen, ditmaal in Amsterdamse wateren. In 1990 werd de Columbus verkocht en vertrok de voormalige tender naar Singapore, waar het vandaag de dag nog schijnt te varen als salonboot.

Lees hier een uitgebreidere geschiedenis van de Koningsplaat met meer foto’s.

Dit vind je misschien ook leuk...