Kritiek van de SP
De bedoeling is dat Westerschelde Ferry BV ‘zo kort mogelijk bestaat’. De SP is het hier niet mee eens en diende een ammendement in waarin de partij stelt dat ‘onderbrengen in de eigen provinciale organisatie als serieuze optie onderzocht wordt’. Daarnaast wil de partij dat het college gaat zoeken naar de dekking van de missende 200 duizend euro in de jaarbegroting 2016-2025. Bij stemming werd het ammendement verworpen.
Kritiek van GroenLinks
Samen met D66 en de ChristenUnie maakt GroenLinks zich vooral zorgen over de compatibiliteit van het voorstel met de aanbestedingswet, blijkt uit het ammendement van de drie partijen. Wanneer de Provincie een eigen organisatie opricht, wordt de veerdienst niet volgens Europese regels aanbesteed. Aanbesteding heeft echter geen geïnteresseerden opgeleverd.
De partijen dienden een ammendement in waarin zij de voorkeur geven aan het verlengen van de oude concessie met maximaal een jaar. Dit geeft de Provincie een jaar langer de tijd om een toekomstvisie op te stellen. Aanbesteden aan de markt lijkt de partijen de beste optie, als mogelijk geïnteresseerde wordt bijvoorbeeld Rederij Doeksen genoemd in het ammendement. Dit is opvallend te noemen, aangezien de aanbesteding juist niets opleverde en Gedeputeerde Staten daarom overgingen tot het oprichten van een eigen BV. Het voorstel van de drie partijen is verworpen.
SGP-voorstel wel aangenomen
Een ammendement van de SGP werd wel aangenomen. Hierin wordt verzocht een betere exit-strategie op te stellen en worden zorgen geuit over de rechtspositie van het personeel van Westerschelde Ferry BV. Ook verzoekt de partij dat Gedeputeerde Staten zo snel mogelijk met een ondernemings- of businessplan komen. Het SGP-voorstel kon volgens verwachting niet rekenen op de steun van SP, GroenLinks, D66 en ChristenUnie. Overigens hebben de laatste twee partijen wel ingestemd met het voorstel zelf.