Nadat in januari 1972 de laatste veerdienst met zijladingsschepen (Terneuzen-Hoedekenskerke) werd opgeheven, vertrok de Oosterschelde definitief uit Zeeland. Den Helder, Amsterdam, Lelystad en sinds 1990 Zwolle, waren de nieuwe thuishavens van het schip. Het doel van de werkgroep is de Oosterschelde een ligplaats te geven in het Scheldekwartier te Vlissingen: de ‘geboortegrond’ van de veerboot.
Samen met de zusterschepen Koningin Emma en Prins Willem I werd de zijlader hier in 1933 gebouwd. De originele Schelde-Sulzer scheepsmotor staat nog altijd in de machinekamer van de Oosterschelde. Het uiterlijk van de boot is slechts op enkele punten aangepast – eigenlijk is uitgebreid een beter woord – aangezien een salon is bijgebouwd op de plaats van het eens lege achterdek voor auto’s.
Vergeten geschiedenis
In Zeeland is vrijwel niets van de PSD bewaard gebleven. De laatste veerboten zijn verkocht naar Italië en twee daarvan zijn recentelijk gesloopt. Oudere veerboten zijn vaak al eerder verschroot en aanlegsteigers aan de Zeeuwse stromen vergaan. De veerdiensten zijn desalniettemin een belangrijk deel van de regionale geschiedenis en de Provinciale Stoombootdiensten vormden jarenlang de levensader van de provincie. Zonder ‘de boot’ was dagelijks leven in Zeeland onmogelijk.
Het is dan ook niet onlogisch dat er alsnog aandacht moet komen voor de PSD in Zeeland. De Oosterschelde is zeer exemplarisch voor de Provinciale veerboten. Enerzijds vertoont het schip gelijkenissen met de stoomboten van weleer, anderzijds is het een moderne veerboot met dieselmotor en gebouwd op het vervoer van auto’s. Daarnaast staat de Oosterschelde symbool voor de Vlissingse scheepsbouw, het is een product van lokaal vakmanschap uit de jaren 30.
Binnenkort meer duidelijkheid
Aanstaande dinsdag zal meer bekend worden gemaakt over het project in een bijeenkomst in de Verbandkamer op het Scheldeterrein. Inmiddels is er met diverse partijen nauw contact en wordt er onderhandeld. Contact wordt onderhouden met onder andere de Provincie Zeeland, Gemeente Vlissingen, Stichting Scheepsbouwgeschiedenis Vlissingen, Stichting Maritiem Erfgoed Vlissingen, MuZeeum, horeca en projectontwikkelaars.
Lees alle artikelen over de reddingsactie.