Van casco tot stoomboot
Vanaf de Waalbrug in Zaltbommel is halverwege jaren tachtig het casco van de Westerschelde te zien. De bunkerboot is overbodig geworden en ligt te verroesten aan de rivier, in afwachting van sloop. Vader en zoon Wijnand & Klemens Key waren op zoek naar een originele raderstoomboot voor hun nieuwe project en zochten hiervoor in heel Europa. Juist in Zaltbommel kwamen ze hun ideale schip tegen en zagen dus wel brood in de voormalige veerboot. Ze besloten daarom het casco te kopen en te verbouwen tot salonboot. Met hulp van Willem Boot (bekend van de PSD-publicaties) werd een nieuw ontwerp gemaakt voor een raderstoomboot, op basis van oude salonboten. De hele operatie werd uitgevoerd op een scheepswerf in Zaandam. Een stoommachine uit een baggermolen van de Nederlandse Spoorwegen werd in Limburg gevonden en kon in de voormalige veerboot worden geïnstalleerd.
Het schip werd tijdens een ceremonie door Boot gedoopt en zou voortaan als De Nederlander door het water gaan. Vanuit thuishaven Rotterdam werden er tochtjes over de Maas gemaakt. Alleen de romp is origineel, toch is de media lyrisch over de ‘authentieke’ raderstoomboot. De Nederlander lag aan de Maasboulevard en kon worden gehuurd voor feestjes op de rivier.
Naar Duitsland
In 1999 werd De Nederlander vervangen door de grotere ‘Majesteit’, die nog altijd in Rotterdam ligt. De oude raderstoomboot wordt verkocht aan de Insel- und Halligreederei van de Duitser Sven Paulsen. Het schip wordt in Husum omgebouwd tot volwaardig zeeschip. De reder doopt het schip Freya en gaat er rondvaarten over het Kielerkanaal en de Elbe mee verzorgen.
In 2005 werd de 100ste verjaardag van de raderstoomboot gevierd. In de machinekamer hangen als aandenken aan het PSD verleden de Nederlandse en Zeeuwse vlag. Deze vlag zal op 12 april natuurlijk fier in de top van de mast hangen tijdens het bezoek van de Freya aan Groningen.