De kopladers in de jaren 30

De bouw van de Koningin Wilhelmina in 1927 was een kantelpunt in de geschiedenis van de Provinciale Stoombootdiensten. Een grootschalige vlootvernieuwing werd in gang gezet waardoor de veerdiensten in Zeeland in de jaren 30 zeer modern waren. In 1931 liep de Prinses Juliana van stapel, in 1933 gevolgd door de Prins Hendrik. De PSD kon beschikken over drie grote veerboten met koplading. De eerste twee veerboten werden ingezet op Vlissingen-Breskens, de derde was gebouwd voor de dienst Hansweert-Walsoorden.

Op de foto’s zijn goed de grote en kleine verschillen tussen de drie kopladers te zien. De veerboten waren respectievelijk 53,47 meter, 65,52 meter en 50,44 meter lang. Alle drie zijn ze op een andere werf gebouwd, namelijk bij J.&K.Smit, de Rotterdamsche Droogdok Mij. en De Schelde. Met een topsnelheid van 14 knopen waren de laatste twee iets sneller dan de Koningin Wilhelmina (11 knopen). Daarnaast had de Wilhelmina een afwijkende boegconstructie, de laatste twee kopladers hadden boegkleppen. Alle schepen waren naast koplading ook geschikt voor zijlading, hiervoor dienen de deuren in de flanken. In de praktijk werd alleen de Prins Hendrik ingezet als zijlader omdat in Walsoorden en Hansweert de juiste aanlegsteigers ontbraken. Vanwege drukte in het zomerseizoen werd de Hendrik overigens ook weleens ingezet op Vlissingen-Breskens.

De Prinses Juliana sneuvelde al in de meidagen van de Tweede Wereldoorlog en kwam niet meer in de vaart. De Koningin Wilhelmina heeft nog tot 1960 gevaren voor de PSD en tot 1967 bij TESO. In de jaren vijftig werden de sierlijke boegdeuren vervangen door dezelfde exemplaren als bij de Juliana en de Hendrik. Bij zowel de Wilhelmina als de Hendrik werden de ramen in de flank vervangen door ronde patrijspoorten. De Prins Hendrik werd verlengd en kreeg daarbij ook nieuwe stuurhuizen, in 1949 kwam het schip weer in de vaart. In 1969 werd de veerboot uit dienst genomen en verkocht naar het eiland Malta waar het in 1985 gesloopt is.

Dit vind je misschien ook leuk...