Zijn uitspraken zijn niet nieuw. De veerboten kennen een lange geschiedenis van defecten en al in 2007 begon de discussie over vervanging van de boten (artikel 10.11.2007).
De laatste twee PSD-dubbeldekkers hebben tot mei 2004 gevaren voor de BBA als fiets/voetveer tussen Vlissingen en Breskens. Deze moderne veerboten (toen respectievelijk 11 en 7 jaar oud) werden verkocht en vervangen door twee nieuwbouw SWATHs. Deze boten hebben sindsdien de dominantie op de veerdienst. Alleen in de zomer van 2006 werd een vervangende veerboot ingesteld, de rondvaartboot Stad Terneuzen.
Dit zou echter een eenmalige actie worden. Rondvaartboten waren voor de Zeeuwse bestuurders niet geschikt voor de woelige Westerschelde. Storingen aan de twee SWATH-veerboten resulteerden eind 2007 / begin 2008 in lange weken zonder veerverbinding waardoor doorgezocht werd naar een zeewaardige reserveboot.
Overwogen werd om een oude snelboot van Doeksen te huren, de Koegelwieck (artikel 04.01.2008). Dit vond uiteindelijk geen doorgang. Wel werd een aantal maanden later een andere reserveboot aangetrokken.
In juli 2008 (artikel 08.07.2008) werd namelijk een oude Waddenboot gehuurd. Dit toen al bejaarde schip werd in 1960 gebouwd. Alleen al de PSD heeft sinds 1960 vijf modernere veerboten laten bouwen voor de dienst Vlissingen-Breskens. Deze boot is nooit ingezet en niet lang gehuurd.
Sinds gisteren is de discussie over de veerboten van Vlissingen-Breskens weer helemaal actueel. Het is afwachten wat de uitkomst zal worden van het ingestelde onderzoek naar de problematiek. Een realistisch scenario is dus kennelijk het verkopen van de twee SWATH-veerboten en voor de tweede keer in tien jaar aan kapitaalvernietiging doen.