De twee veerboten op Vlissingen-Breskens illustreerden hun eigen zwanenzang door een pirouette te maken midden op de Schelde. Die dag kwam een einde aan de laatste twee grote autoveerdiensten van Zeeland en werd daarbij een belangrijk hoofdstuk van de Zeeuwse geschiedenis definitief afgesloten.
Een generatie jonge Zeeuwen is inmiddels opgegroeid zonder ‘de boot’. In geen geschiedenisboekje zul je de Zeeuwse veerdiensten aantreffen. De focus ligt op de grote technologische hoogstandjes als de Oosterscheldekering en natuurlijk de Westerscheldetunnel. Vanzelfsprekend lijkt het te zijn geworden dat je met 100 kilometer per uur op 60 meter onder NAP naar de overkant gaat, in je achterhoofd alleen de gedachte aan de trajectcontrole. Perkpolder een naam geworden slechts verbonden aan een ‘plan’, het veerplein van Kruiningen een woonwijk en Vlissingen-Breskens lange tijd een problematisch fiets/voetveer.
Westerscheldetunnel
In maart 1998 werd door projectmanager ir. J. van den Hoonaard maart 2003 voor het eerst genoemd als opleverdatum, later vastgesteld op de 15e. Eind 2000 kwam door vertragingen in het boorproces die datum in gevaar en werd deze bijgesteld naar 15 november 2003. Elke dag vertraging van oplevering zou een boete opleveren van 150.000 gulden. Het afbouwproces verliep echter sneller dan verwacht waardoor de tunnel wel op 15 maart 2003 opgeleverd kon worden.
Koningin Beatrix opende de tunnel officieel op 14 maart 2003. Nadat de laatste boten uit Breskens en Perkpolder waren vertrokken ging rond half twaalf ’s avonds de tunnel open voor weggebruikers. Zeeland had dan eindelijk de vaste oeverbinding.
Tweestrijd
Een vaste oeverbinding was al jarenlang de wens van veel Zeeuwen. Al ten tijde van de Vrije Veren demonstraties onder leiding van ‘rebellenleider’ Honoré Colsen uit Sluiskil werd deze wens geuit. Aanvankelijk ging men er vanuit de veerdienst Kruiningen-Perkpolder te vervangen door een tunnel-brug combinatie en de dubbeldekkers van die dienst in te zetten op Vlissingen-Breskens. Uiteindelijk is gekozen voor een traject tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen. Gunstig voor midden-Zeeland maar om van Vlissingen naar Breskens te komen met de auto kun je nu een uur uittrekken.
De discussie van de Vrije Veren is ook nu nog een actuele, voor de tunnel moet nog altijd betaald worden. Volgens de plannen nog zelfs tot 2033 tot onvrede van veel Zeeuws-Vlamingen. De tunnel is hun enige weg naar de rest van Nederland over Nederlands grondgebied. In 1960 werd als gevolg van de Vrije Veren acties een speciaal veertarief gehanteerd voor Zeeuws-Vlamingen, maar dat heeft geen vervolg gekregen in het tunneltijdperk. Sinds enige tijd worden Zeeuwen getrakteerd op een sigaar uit eigen doos; enkele dagen per jaar is de tunnel gratis maar hier stond wel verhoging van de wegenbelasting tegenover.
Hoe graag veel Zeeuwen ook een vaste oeververbinding wilden waren ze ook gehecht aan de veerdiensten. De boot vervulde dan ook veel sociale functies zoals een rustpunt voor chauffeurs of ontmoetingsplaats voor mensen. Daarnaast was het ook een grote toeristische trekpleister, wie heeft er niet ooit eens genoten van een gratis mini-cruise over de Westerschelde?
10 jaar later
Vandaag worden automobilisten getrakteerd op Zeeuwse wafels en een jubileumbijlage van de PZC over de tunnel. De veerboot Koningin Beatrix vaart op het moment van schrijven als Tremestieri naar een vreemde overkant in Italië. De twee eerste dubbeldekkers van Kruiningen-Perkpolder zijn inmiddels gesloopt. Morgen is het 15 maart en werd de PSD tien jaar geleden opgeheven. Ook hiervoor aandacht op PSDnet.nl met een terugblik op de belangrijkste PSD ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar.