Op 25 juni 2003 vertrokken de twee veerboten samen met de Prinses Juliana uit 1986 definitief uit Zeeland. De veerboten waren verkocht aan rederij Amadeus Spa van de familie Matacena.
Eenmaal in Italië aangekomen bleken de oudste schepen niet heel geschikt voor de Straat van Messina door het ontbreken van boegschroeven. De Ladies Matacena heeft nooit een veerdienst onderhouden in Italië, maar de Athos Matacena heeft sporadisch gevaren. Van 14 tot 21 oktober 2004 voer de Athos Matacena voor het eerst tussen Messina en Reggio di Calabria.
Pas een jaar later in oktober 2005 werd een tweede poging ondernomen. Het ontbreken van boegschroeven was echter niet de enige reden waarom de veerdienst geen succes werd, er waren ook problemen met de Portugese vlag van de schepen. De Athos Matacena heeft een paar maanden met de Amedeo Matacena (Prinses Juliana) de dienst onderhouden. Die veerboot heeft overigens wel boegschroeven.
In Messina botst de Athos Matacena op de kade waarbij schade ontstond. Ook komt het schip met de Ladies Matacena in aanvaring in de haven van Reggio di Calabria. De oorzaak hiervan was zijwindgevoeligheid; de reden dat de eerste twee dubbeldekkers in Zeeland niet geschikt waren voor de dienst Vlissingen-Breskens.
Aan de veerdienst komt dan ook weer een einde, op 12 januari 2006. De veerboten worden te koop aangeboden maar een koper komt er niet. In 2007 en 2008 volgen nog enkele proefvaarten en korte periode van dienst, maar het wordt geen succes. De veerboten liggen weer stil. Vanaf 2008 zijn de drie oudste veerboten niet meer in dienst gekomen. Af en toe gingen de boten naar een dok voor onderhoud.
De Athos Matacena en de Ladies Matacena lagen stil in de haven van Reggio di Calabria, dit tot ongenoegen van de lokale havenautoriteiten die grote plannen hebben om van de haven een bestemming voor cruiseschepen te maken. De schepen lagen in de weg en werden verkocht voor sloop in december 2012. Op 15 december vertrokken ze op sleeptouw van twee sleepboten richting Turkije.
Dit alles in schril contrast met de twee nieuwste PSD-veerboten die naar Italië vertrokken, de Prins Johan Friso (Acciarello) en de Koningin Beatrix (Tremestieri). Deze schepen hebben thruster voortstuwing waardoor ze extreem wendbaar zijn. De Amedeo Matacena ligt op moment van schrijven stil aan de kade in Messina.
Meer foto’s zijn te vinden op de Italië fotopagina.