Moerdijkponten

Op 12 december 1936 werd de Moerdijkbrug geopend voor verkeer. Dit betekende dat de veerboten Moerdijk, Willemsdorp en Dordrecht werkloos werden. Tijdens de oorlog lag de Moerdijkbrug hevig onder vuur en de brug werd uiteindelijk opgeblazen op 6 november 1944 door de terugtrekkende bezetter. Hierdoor kwamen de drie Moerdijkponten weer in dienst.

Met man en macht werd geprobeerd de brug te herstellen en de eerste provisorisch gerepareerde brug was gereed in de zomer van 1946. Aangezien de PSD vloot zwaar beschadigd uit de oorlog kwam werden de veerboten aan Zeeland toegewezen. De Dordrecht heeft nog tot in de jaren 70 gevaren voor de PSD, de Moerdijk en Willemsdorp gingen in de jaren 50 naar de RTM en voeren als Krammer en Zijpe op de veerdienst Zijpe-Anna Jacobapolder.

In 1936 werd een ansichtkaartenreeks uitgebracht naar aanleiding van het opheffen van de veerdienst en het in dienst nemen van de verkeersbrug.

Moerdijkbrug 1936

Navigatie nieuws & achtergrond

Dit bericht (‘Moerdijkponten’) is geplaatst in de categorie PSD en heeft als tag(s) Dordrecht, Klik op de categorie of tags om meer soortgelijke berichten te bekijken in ons nieuwsarchief (2003-2023). Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier:

Moerdijkponten