Sloop PSD-aanleginstallatie Breskens

In Breskens is gisteren begonnen met de sloop van de laatste PSD-aanleginstallatie. Na de sloop van die in Vlissingen in 2004 en Kruiningen en Perkpolder in 2008 worden nu ook de laatste overblijfselen van de PSD-infrastructuur gesloopt.

De twee betonnen torens voor het hefmechanisme stammen uit 1958. Dat was ook het jaar waarin de veerhaven in Breskens werd aangelegd. De komst van de nieuwe, bredere ‘Prinsesseboten’ maakten een nieuwe fuik nodig. Tegelijk werd besloten een nieuwe veerhaven aan te leggen om het centrum van Breskens te ontlasten. In de nieuwe haven werden twee fuiken aangelegd; een ‘grote’ voor de ‘Prinsesseboten’ en een ‘kleine’ voor de oudere veerboten. Deze fuik had geen heftorens maar een gietijzeren constructie uit 1927, overgeplaatst uit de oude aanlegplaats in de haven van Breskens.

Met de komst van de eerste dubbeldekker naar Vlissingen – Breskens, de Prinses Juliana werd de aanleginstallatie verbouwd omdat deze geschikt gemaakt moest worden voor dubbeldekkers. Tegelijk werd een nieuwe passagiersterminal gebouwd voor kaartverkoop en met (rol)trappen om aan boord te gaan. Toen in 1987 de Prins Bernhard en de Koningin Juliana verkocht werden had de PSD geen veerboten meer die gebruik maakten van de ‘kleine’ fuik. Eind jaren 80 zijn de aanlegbrug en de gietijzeren hefconstructie gesloopt.

Van de andere aanleginstallatie werd tot mei 2004 gebruik gemaakt door dubbeldekkers. De nieuwbouw Fast Ferries maken echter van een geheel andere aanleginstallatie gebruik en dus werden de fuik en de brug overbodig.
Jarenlang stonden de gebouwen leeg en vielen ze ten prooi aan vandalisme. Ook verzakking wegens een gebrek aan onderhoud speelde een rol in de besluitvorming het complex te slopen.

Niet alles wordt echter gesloopt, de terminal uit 1985 krijgt mogelijk een tweede leven. Evenals het ook op het veerplein gelegen PSD-controlegebouw zal na renovatie worden geprobeerd er een commerciële functie voor te vinden.

Gerelateerde berichten: