De interne verbinding, die in twee richtingen kan worden omgeklapt, zorgt voor de verbinding tussen het beneden- en boven rijdek. ‘Als je dat ziet dan vraag je je af waarom ze niet de hele aanleginrichtingen erbij hebben gekocht. Dat zou toch een hoop tijd schelen bij het laden en lossen en bovendien wordt het bovenrijdek niet meer optimaal benut want er kunnen nog zo’n 30 auto’s staan’, aldus André.
Onderweg passeert de Acciarello, de voormalige Prins Johan Friso. Samen met de Tremestieri wordt dag en nacht een verbinding onderhouden tussen Villa San Giovanni en Messina. ‘Met de auto kost de overtocht 25 euro, een retourtje kost dus totaal 50 euro. Passagiers mogen voor één euro mee’, zegt André. Naast de twee Zeeuwse veerboten varen er in de Caronte vloot nog meer dan tien Italiaanse veerboten.
De drie oudste, van de vijf naar Italië vertrokken dubbeldekkers liggen nog steeds werkloos in de havens van Messina en Reggio di Calabria. Geruchten over verkoop of mogelijke in dienst stelling in Kroatië zijn nog niet bevestigd. Wel is zeker dat Italianen nergens haast bij lijken te hebben.
Terug naar de Tremestieri, waar alle teksten die een Zeeuws verleden doen vermoeden zijn weggehaald en vervangen. ‘Vietato Fumare’ ipv ‘Niet roken’. Hoewel de salon er nog net zo uit ziet als vroeger, is het eten wat je er kan kopen echt Italiaans. Maar in de gang tussen de salons doet het werfbord van De Schelde toch stil herinneren aan Vlissingen.