Begin dit jaar meldde een Italiaanse krant dat de drie veerboten verkocht zijn aan concurrent Caronte & Tourist, welke met een capaciteitstekort kampt. De reder is al eigenaar van de twee nieuwste PSD-dubbeldekkers, wat zou betekenen dat nu alle veerboten van dezelde eigenaar zijn.
In het voorjaar ging de Athos Matacena, de voormalige Prins Willem-Alexander naar de zuid Siciliaanse havenplaats Augusta vermoedelijk voor groter onderhoud. Ze keerde half april terug, dit keer naar Reggio di Calabria in plaats van de gebruikelijke ligplaats in Messina. De Amedeo Matacena ligt nog steeds in de haven van Messina.
De Ladies Matacena is ook naar een dok geweest, niet in Augusta maar in de haven van Messina, waarna ze ook weer naar Reggio di Calabria terugkeerde.
Ondanks de verkoop, die overigens alleen bevestigd kan worden door de krant Centonove, is er weinig vaar activiteit waarneembaar. Waarom de reder dan de veerboten gekocht heeft is onduidelijk. Maar oud-eigenaar Matacenalines kwam al verscheidende problemen tegen bij het in dienst nemen van de veerboten.
Zelfs nu tegenwerking uit concurrentie overwegingen kan worden uitgesloten kunnen problemen met de scheepvaartinspectie en het feit dat de desbetreffende veerboten niet over zogenoemde thrusters beschikken roet in het eten gooien. Daarentegen is er wel onderhoud aan de boten verricht, wat weer kan duiden op een overname en mogelijk naderende indienststelling.