Opmerkelijk, want een veerboot is geen bouwdoos waarvoor je onderdelen eventjes vervangt. We spreken hier over de motoren van de veerboten. Daarvoor moet het schip naar de werf en daar moet maar net ruimte zijn, een precair punt zoals we onlangs gezien hebben. Met de SWATHs is ook niet te plannen hoe lang onderhoud gaat duren: de Prins Willem-Alexander is al sinds september uit de vaart. Vorige week moesten er twee sleepboten aan te pas komen de Alexander naar Scheldepoort te slepen, nadat het schip onderhoud kreeg in bij Veolia zelf naast de steiger.
Zeeland moet inzien dat er echt iets aan de hand is met de veerboten. Waren SWATHs wel de beste keuze? Is er echt gekozen voor goedkoopste motoren? Over kinderziektes kan je na vier jaar niet meer spreken. Met de motoren is iets goed mis. Ook brengen de schepen andere problemen met zich mee, zo klagen loodsen over hoge hekgolven.
Met deze twee schepen moet je wel een reserveboot hebben wil je de veerdienst kunnen garanderen. Van Heukelom blijft gelukkig bij zijn standpunt dat er een reserveboot moet komen, ondanks de uitkomst van het onderzoek.
De problemen brengen ook de discussie over de Westerscheldetunnel weer op gang. Tol en vooral omrijden voor veel Zeeuwen. Heeft Zeeland wel de juiste beslissing genomen de Westerscheldetunnel aan te leggen en ligt die op de juiste plek? Vlissingen is voor inwoners van Breskens 65 kilometer rijden met de auto.
Hetzelfde geldt voor Perkpolder en omgeving. Uit een onlangs gehouden poll op de website van Omroep Zeeland blijkt dat veel Zeeuwen de veerdiensten terug willen. Genoeg brandstof voor discussie de komende tijd.