Waarom de boten nog niet varen

Nog altijd liggen ze stil, de Amedeo Matacena, Athos Matacena en Ladies Matacena. Werkloos in de haven Reggio di Calabria. Na het vertrek op woensdagavond 25 juni 2003 uit Vlissingen zijn de boten aangekomen op 3 juli in Gioia Tauro waar ze zijn omgebouwd voor de dienst op de Straat van Messina. Na de verbouwingen zijn ze èèn voor èèn aangkomen in Reggio di Calabria en daar vanuit Reggio zijn er een paar proefvaarten gemaakt. Sindsdien liggen de schepen er vast.

Geruchten gingen rond dat de boten niet geschikt waren voor de dienst op de Straat van Messina. Zo is er gezegd dat de Zeeuwse schepen de stroom niet aankunnen vanwege te weinig motorvermogen. Daarna kwam het verhaal over de remweg die de boten nodig hebben, die te groot zou zijn. En toen kwam de klap op de vuurpijl, rederij Amadeus zou hulp inroepen van voormalige PSD`ers om hun personeel bijscholing te geven. Hier is serieus over gesproken, maar opeens werd het stil en was deze bijscholing niet meer nodig.

Afgelopen vrijdag kwam er dan eindelijk een antwoord van rederij Amadeus nadat twee journalisten van Omroep Zeeland naar Sicilië waren afgereisd voor wat waarheidsvinding. De conclusie die Zeeland te horen kreeg is dat de havenvergunningen nog niet zijn afgegeven en dat het nog onbekend is wanneer de boten wel gaan varen.

Het laatste nieuws uit Italië van rederij Amadeus is dat de plaatselijke autoriteiten Matacena Lines tegenwerken. De autoriteiten zouden aan de kant staan van de bestaande veerdiensten en concurrenten tegenwerken.

De nieuwste twee PSD-boten Koningin Beatrix en Prins Johan Friso liggen nog altijd in Palermo. Ook hier nam Omroep Zeeland een kijkje, maar aan de buitenkant was er nog niets verbouwd of veranderd aan de schepen. Het is ook niet raar dat deze twee schepen nog niet varen, want net als de andere drie moeten ze eerst gereed gemaakt worden voor de dienst tussen Sicilie en het Italiaanse vaste land.

Het is de bedoeling dat deze schepen uit 1993 en 1997 eind dit jaar of begin volgend jaar in de vaart komen. Dat zal pas gebeuren wanneer de nieuwe havens in Tremestieri (Zuidelijk van Messina) en Acciarello (zuidelijk van Villa San Giovanni) gereed zijn. De schepen zelf zijn ook vernoemd naar deze veerhavens.

Dit bericht werd in 2004 gepubliceerd op de website provinciale.stoombootdiensten.web1000.com, een voorloper van PSDnet.nl.

Navigatie nieuws & achtergrond

Dit bericht (‘Waarom de boten nog niet varen’) is geplaatst in de categorie Italië en heeft als tag(s) Acciarello, Amedeo Matacena, Athos Matacena, Ladies Matacena, Tremestieri, Klik op de categorie of tags om meer soortgelijke berichten te bekijken in ons nieuwsarchief (2003-2023). Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier:

Waarom de boten nog niet varen