Zuidvliet

De Zuidvliet kwam in 1914 in de vaart voor de PSD, nadat het provinciale veerbedrijf in 1913 het veerrecht Kortgene en Wolphaartsdijk had gehuurd van de ambachtsheerlijkheid. De Zuidvliet was een kleine motorveerboot – het eerste motorschip van de Provinciale Stoombootdiensten. Een Deutz 30 pk, twee cilinder viertakt-motor, vormde het kloppend hart van het veerbootje.

Het schip is met 20 meter lengte niet erg groot en kon bovendien geen voertuigen overzetten. Daarom werd eind jaren 20 een grotere veerboot gebouwd voor de dienst Kortgene-Wolphaartsdijk: de Zandkreek. De Zuidvliet viel in het niet bij de moderne Zandkreek, welke ‘een rijdek had waarop heel Noord-Beveland dansen kon’, zoals te lezen viel in de krant.

Verplaatsing naar Veere

Ondertussen had de PSD ook het veerrecht verworven voor de veerdienst Veere-Kamperland. Daar werd gevaren met het motorbootje Juliana, maar de Zuidvliet was groter en daarom werd besloten tot overplaatsing. Vanaf 1930 heeft de Zuidvliet gevaren op de dienst tussen Walcheren en Noord-Beveland.
Schipper van de Zuidvliet wordt M.N. Minneboo, ofwel ‘Meindert van het bootje’ zoals hij op Noord-Beveland bekend stond. Jarenlang heeft Minneboo de Zuidvliet veilig over de rivier Zandkreek geloodst. Toch ging het enkele keren mis, bijvoorbeeld tijdens een zomerse onweersbui in 1953 toen de Zuidvliet vastliep. In 1956 kwam de veerboot vast te zitten in het ijs. Beide keren kon de reddingboot van Veere hulp bieden.

Na de Watersnoodramp van 1953 wordt snel begonnen met de bouw van de Deltawerken. Op 27 oktober 1961 werd de Veersegatdam opengesteld voor verkeer, de veerdienst Veere-Kamperland wordt opgeheven. De Zuidvliet en schipper Minneboo worden werkloos. ‘Meindert van het bootje’ wordt overgeplaatst naar de veerdienst Kruiningen-Perkpolder en ging vijf jaar later met pensioen. Voor de veerboot Zuidvliet was pensioen nog niet aan de orde, alhoewel de Zuidvliet door de PSD werd afgestoten.

Werkschip bij Noordhoek

De Zuidvliet gaat varen als werkschip / vlet voor rederij Noordhoek. Ook doet het schip dienst als sleepboot. Juist de Deltawerken waardoor de Zuidvliet werkloos werd als veerboot, vormen in deze periode het werk voor het scheepje. Als werkschip wordt de Zuidvliet onder meer gebruikt om aan de Deltawerken te bouwen.

Museumschip

Wanneer de Zuidvliet niet meer nodig is als vlet komt het scheepje in handen van Stichting Museumhaven Zeeland, gevestigd in Zierikzee. Door deze organisatie wordt de Zuidvliet opgeknapt in 2006 en in Zierikzee neergelegd. Al na een aantal jaar blijkt dat het onderwaterschip van de Zuidvliet in slechte conditie verkeert. De museumhaven moet de Zuidvliet noodgedwongen afstoten, maar in september 2015 blijkt dat de veerboot toch gered kan worden dankzij een scheepswerf in Harlingen.

In het voorjaar van 2016 verbleef de Zuidvliet in Harlingen op de werf. Op 22 juni 2016 kwam het scheepje terug en kreeg het een feestelijke ontvangst in Zierikzee. Tijdens een PSD-weekend in Breskens heeft de Zuidvliet rondvaarten gemaakt in Breskens op 15, 16 en 17 april 2017. Hiermee was er voor het eerst sinds 2004 een voormalige PSD-boot in Breskens.

De Zuidvliet is de enige PSD-veerboot die nog in Zeeland te vinden is.

Foto’s PSD-veerboot Zuidvliet

Bekijk alle Zeeuwse foto’s van de PSD-veerboot Zuidvliet hieronder: