Westerschelde

De Westerschelde was een raderstoomboot van de PSD, gebouwd in 1905. Op 18 december 1905 kwam de boot voor het eerst aan in Vlissingen en werd later die maand in dienst gesteld tussen Vlissingen en Breskens. Ook de dienst Vlissingen-Terneuzen werd uitgevoerd door de raderstoomboot.

Nadat op Vlissingen-Breskens kopladingsveerboten in dienst kwamen werd de Westerschelde ook ingezet op de Oosterschelde. Tot ongenoegen van passagiers, blijkt uit ingezonden berichten in kranten van destijds:

De tweede klas-reizigers kunnen te midden van auto’s, fietsen, vrachtgoed enz. zich met een staanplaats vergenoegen, of in ’t vooronder (het z.g. hol) plaats nemen! – Zierikzeesche Nieuwsbode in 1933

Gelukkig voor de klagende passagier kwam in 1933 de moderne Ooster-Schelde in de vaart. De Westerschelde werd verkocht aan een werf uit Terneuzen.
In 1935 werd de raderstoomboot via bemiddeling van een scheepsmakelaar verkocht aan de heer P.J. Zwaan, eigenaar van een oliehandel te Oosterhout.

Nadat het schip in Hendrik Ido-Ambacht van de machine, ketel en raderkasten was ontdaan werd het omgebouwd tot oliebunkerschip door de N.V. Terneuzensche Scheepsbouw Mij. Daarna werd het schip gestationeerd als bunkerschip in de Berghaven van Born (Limburg) aan het nieuwe Julianakanaal.
Later kwam het bunkerschip in Zaltbommel te liggen, waar het tot 1988 zou blijven. Waar de veerboten in de oorlog in Zeeland bombardementen te verduren kregen, speelde het bunkerschip een andere rol. Tijdens de oorlog waren er namelijk joden ondergedoken op het schip en zo ontkomen aan de Duitsers. Psdnet.nl publiceerde hierover een aantal artikel, op 7 februari en 12 april 2014.
In 1988 werd het bunkerschip overbodig doordat een nieuw schip in dienst werd genomen. Het oog van twee ondernemers, W. & K. Key, viel op het casco van de raderstoomboot en ze besloten het te kopen en te verbouwen tot salonboot. Alleen de romp is dus nog origineel.

Het schip werd tijdens een ceremonie door Willem Boot gedoopt en zou voortaan als De Nederlander door het leven gaan. Vanuit Rotterdam werden er tochtjes over de Maas mee gemaakt.
In 1999 werd het schip echter weer verkocht, aan Insel-und Halligreederei Sven Paulsen. De oude Westerschelde heet tegenwoordig Freya. Met de raderstoomboot worden rondvaarten over het Kielerkanaal gemaakt. De Freya is vooral actief op het Kielerkanaal en de Elbe. In 2005 werd de 100ste verjaardag van de raderstoomboot gevierd.

De Westerschelde is de oudste PSD-veerboot die nog ergens in de vaart is. In de machinekamer hangen als aandenken aan het PSD-verleden de Nederlandse en Zeeuwse vlag.

Foto’s Westerschelde / Freya

Bekijk alle foto’s van de Westerschelde / Freya.