Vloot

Van raderstoomboot tot dubbeldeksveerboot, op deze pagina staan alle PSD-veerboten die tussen 1866 en 2003 in Zeeland hebben gevaren. Klik op de scheepsnaam voor de scheepsbiografie met daarin de geschiedenis van de veerboot, onder ‘foto’ staan alle Zeeuwse foto’s van een schip. Ook zijn de foto’s te sorteren op scheepstype, zie het menu rechts. Hieronder staat het chronologische vlootoverzicht van de PSD. Ook bestaat er een uitgebreide lijst met veerboten en bouwwerven.

Dubbeldeksveerboten

Vanaf 1968 had de PSD dubbeldeksveerboten in de vaart tussen Kruiningen en Perkpolder en vanaf 1986 ook op Vlissingen Breskens. Deze vijf schepen zijn allemaal 113 meter lang en hebben twee dekken voor auto’s. Alle PSD-dubbeldekkers zijn verkocht naar Italië, maar alleen de nieuwste drie schepen zijn daar nog. De twee oudste veerboten zijn gesloopt in 2013.

1997

Scheepswerf De Schelde

Prins Johan Friso

Info | Specificaties
PSD | BBA | Italië

Prins Johan Friso (1997)

1993

Scheepswerf De Schelde

Koningin Beatrix (1993)

1986

Scheepswerf De Merwede

Prinses Juliana (1986)

1970

Scheepswerf De Merwede

Prins Willem-Alexander

Info | Specificaties
PSD | Italië | Turkije

Prins Willem-Alexander (1970)

1968

Scheepswerf De Merwede

Prinses Christina (1968)

Alle foto’s van de vijf PSD-dubbeldekkers zijn ook verzameld op een fotopagina.

Enkeldeksveerboten

Deze drie enkeldekkers staan beter bekend onder de bijnaam Prinsessenboten, omdat de scheepsnamen van de drie zusterschepen begonnen met ‘Prinses’. De laatste PSD-enkeldeksveerboot ging in 1995 uit de vaart. Van de Prinsessenboten vaart alleen de voormalige Prinses Margriet nog, tegenwoordig in Indonesië. De Prinses Irene is gesloopt in 2006, de voormalige Prinses Beatrix in 2003.

1964

Scheepswerf Van der Giessen

Prinses Margriet (1964)

1958

Scheepswerf J. &  K. Smit

Prinses Beatrix

Info | Specificaties
PSD

Prinses Beatrix (1958)

Alle foto’s van de drie Prinsessenboten zijn ook verzameld op een fotopagina.

Zijladingsveerboot

De PSD had een veerboot nodig voor de dienst Kortgene-Wolphaartsdijk en gaf opdracht tot de bouw van de Noord-Beveland, de laatste nieuwbouw zijlader van Zeeland.

1952

Noord-Beveland (1952)

Kopladingsveerboten

De eerste nieuwe veerboten na de Tweede Wereldoorlog waren twee gestroomlijnde zusterschepen. Eigenlijk werd de opdracht voor de bouw al gegeven in 1939, maar het eerste schip kwam pas op bevrijdingsdag 1949 in de vaart. Eind jaren 80 werden de schepen verkocht naar India en Malta, inmiddels zijn ze gesloopt.

1950

Scheepswerf De Schelde

Prins Bernhard (1950)

1949

Scheepswerf De Schelde

Koningin Juliana

Info | Specificaties
PSD & India

Koningin Juliana (1949)

Moerdijkponten

Na de oorlog kwam een drietal Moerdijkponten in dienst bij de PSD. Twee van deze rijksveerboten werden in de jaren 50 gegund aan RTM en gingen naar de RTM-veerdienst Zijpe – Anna Jacobapolder. Daar werden de veerboten bekend als Zijpe en Krammer. De Dordrecht bleef bij de PSD, werd verlengd en uiteindelijk verkocht. De schepen zijn allemaal gesloopt, recentelijk en als laatste de Willemsdorp in Antwerpen.

1933

(1946)

Dordrecht (1933)

1930

(1946)

Willemsdorp (1930)

1928

(1946)

Moerdijk (1928)

Huurschepen

In de oorlog zijn een aantal veerboten gehuurd als vervanging van beschadigde schepen.

Zijladingsveerboten

De Schelde in Vlissingen bouwt in 1933 drie zusterschepen, bij de PSD ook wel de crisisboten of puntboten genoemd, naar de tijd van de bouw en de scheepsvorm. De drie zijladingsveerboten zijn enerzijds modern (autodek, diesels), anderzijds doen ze denken aan de stoomboten van weleer. De voormalige Koningin Emma en Oosterschelde bestaan nog en liggen in Scheveningen en Zwolle.

1933

Scheepswerf De Schelde

Prins Willem I

Info | Specificaties
PSD

Prins Willem I (1933)

1933

Scheepswerf De Schelde

Koningin Emma (1933)

Kopladingsveerboten

De komst van de eerste kopladingsveerboot zorgt eind jaren 20 voor een revolutie bij de PSD. Auto’s kunnen voortaan makkelijk worden overgezet over de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens. Voor de oorlog worden er drie kopladingsveerboten gebouwd. De Prinses Juliana sneuvelt in de oorlog, de Koningin Wilhelmina vertrekt in 1960 naar TESO en de Prins Hendrik eind jaren 60 naar Malta.

1932

Scheepswerf De Schelde

Prins Hendrik (1932)

1931

Scheepswerf Rotterdamse Droogdok Maatschappij

Prinses Juliana

Info | Specificaties
PSD

Prinses Juliana (1931)

1927

Scheepswerf J. &  K. Smit

Koningin Wilhelmina

Info | Specificaties
PSD & TESO

Koningin Wilhelmina (1927)

Zijladingsveerboot

Schroefstoomboten

De twee schroefstoomboten uit 1915 hebben dezelfde ontwerper als de drie latere zijladingsveerboten gebouwd in 1933 en dat is te zien. Het waren de eerste PSD-schepen met een kruiserhek als achtersteven. In de jaren 30 werd de Zeeuwsch-Vlaanderen verkocht aan Doeksen op Terschelling. De Luctor et Emergo zonk in 1940 bij een tragische oorlogsmisdaad in de haven van Vlissingen.

1915

Scheepswerf J. &  K. Smit

Zeeuwsch-Vlaanderen (1915)

1915

Scheepswerf J. &  K. Smit

Luctor et Emergo (1915)

Motorveerboot

De Zuidvliet was de eerste Zeeuwse veerboot met een dieselmotor.

Schroefstoomboten

In 1912 werden twee sierlijke schroefstoomboten gebouwd voor de stoombootdiensten over de Oosterschelde. De veerboot Schouwen verhuisde echter vrij snel naar de Westerscheldedienst. In de jaren 30 werd de Noord-Beveland verkocht aan Doeksen op Terschelling. De Schouwen werd bij Hoofdplaat door eigen troepen tot zinken gebracht tijdens de meidagen van 1940.

Raderstoomboten

In 1912 wordt de Oosterscheldedienst overgenomen, inclusief de twee oude veerboten voor de periode tot de Schouwen en de Noord-Beveland gereedkomen.

Raderstoomboten

De PSD bouwt relatief laat nog grote raderstoomboten, bijvoorbeeld deze Westerschelde en Zeeland in 1905 en 1908. In de jaren 30 worden de veerboten overbodig, de Westerschelde wordt verkocht en later gebruikt als bunkerboot in Limburg. Daar worden onderduikers verborgen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Westerschelde bestaat nog en vaart tegenwoordig als Freya in Duitsland.

Schroefstoomboot

Raderstoomboten

1891

Scheepswerf De Schelde

Zeeuwsch-Vlaanderen (1891)

Houten Raderstoomboten

1870

1842

(1866)

Stad Vlissingen No.1

Info & foto’s
Specificaties

1828

(1866)

De Schelde (1828)

Vanaf 1866 is er sprake van de Provinciale Stoombootdiensten over de Westerschelde. Lees meer over het ontstaan van de PSD op de geschiedenis-pagina.

Huidige Zeeuwse veerboten

Meer informatie over de schepen van Westerschelde Ferry BV is ook te vinden op PSDnet.nl. Het gaat hier om de schepen Prinses Máxima (2004), Prins Willem-Alexander (2004), Maarten Tromp (2001), Stad Terneuzen (1968) en Moby King (1960).