Prins Willem-Alexander

Nadat in 1968 de eerste dubbeldekker, de Prinses Christina in dienst kwam, werd besloten een tweede te bestellen. Op 5 juli 1969 om 10 uur doopt jkvr. Henriëtte S.F. Schorer Teding van Berkhout (de echtgenote van gedeputeerde jhr. mr. Tjalling A.J.W. Schorer) de nieuwe dubbeldekker ‘Prins Willem-Alexander’, waarna het schip van stapel loopt. Op 11 maart 1970 werd het schip overgedragen aan de PSD.

Voortstuwing

De veerboot is uitgerust met vier achtcilinder MAN-dieselmotoren (500 omwentelingen per minuut, 1700 APK) en vier AEG-generatoren (1050 kW). De voorstuwing van het schip geschiedt via twee schroeven (voor en achter), aangedreven door twee elektromotoren van AEG (280 omwentelingen per minuut, 3000 APK).

Bekijk foto’s en plattegronden van de situatie onderdeks

Zijwindgevoeligheid

De veerboot heeft net zoals de Prinses Christina een zogenaamde ‘dooskiel’ gekregen. Deze in het originele ontwerp ontbrekende dooskiel zorgt voor meer stabiliteit en minder gevoeligheid voor zijwind. De Prins Willem-Alexander heeft ongeveer dezelfde breedte als de Prinsesseklasse-enkeldekkers uit de jaren 60. De fuiken in Kruiningen en Perkpolder zijn dan ook identiek aan die van Vlissingen en Breskens qua breedte en vorm.

De Prins Willem-Alexander heeft altijd gevaren op Kruiningen-Perkpolder. De reden waarom ze nooit is ingezet op Vlissingen-Breskens heeft te maken met de zijwindgevoeligheid en het feit dat de Prins Willem-Alexander geen boegschroeven heeft. Het was oorspronkelijk wel het plan de veerboot in te zetten op het westelijke veer, daarvoor zouden nieuwe fuiken worden aangelegd. Men kon het echter niet eens worden over een nieuwe veerhaven bij Vlissingen, waarna het plan in de koelkast kwam te liggen.

Toch heeft de Alexander begin jaren 90 een keer dienst gedaan op Vlissingen-Breskens. Ook is de Prins Willem Alexander op 16 maart 2003 in de fuik van Vlissingen geweest om auto’s te lossen.

Tot het einde

De Prins Willem-Alexander voer sinds 1997 samen met de Prinses Juliana op Kruiningen-Perkpolder, daarvoor met het twee jaar oudere zusterschip Prinses Christina. Op 14 maart 2003 vervoerde de Prins Willem Alexander samen met de Prinses Juliana de laatste auto’s over de Westerschelde tussen Kruiningen en Perkpolder.

De volgende dag, in de vroege ochtend van 15 maart 2003, voer de Prinses Juliana met passagiers die afscheid kwamen nemen van de veerboten en de veerdienst. Een paar uur later kwam ook de Prins Willem-Alexander in de vaart.

Op 15 maart om 16u ’s middags voer voor de laatste keer een veerboot van Perkpolder naar Kruiningen: het einde van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.

Verkoop

Op 16 maart 2003 voer de Prins Willem-Alexander terug naar thuishaven Vlissingen. Eerst werden de auto’s van de bemanningsleden in Kruiningen geladen op het onderste autodek. In Vlissingen werd de Prins Willem-Alexander gelost in de fuik. Het betrof de eerste en enige keer in de geschiedenis dat een PSD-veerboot auto’s vervoerde tussen Kruiningen en Vlissingen.

De Prins Willem-Alexander is verkocht op 29 maart 2003 aan Amadeus Spa. De veerboot is samen met de Prinses Christina en de Prinses Juliana verkocht. De Alexander werd Athos Matacena gedoopt. Op 24 juni 2003 werden de drie veerboten aan de ketting gelegd, maar de volgende dag konden ze toch vertrekken.

Vertrek

Op 25 juni 2003 was het dan zover, de drie dubbeldekkers vertrokken definitief uit Zeeland, varend naar een nieuwe carrière als veerboot in Italië. Op 3 juli kwam de Athos Matacena aan in Gioia Tauro, Italië. In Gioia Tauro heeft de dubbeldekker een klepconstructie gekregen, die het laden en lossen vanaf de Italiaanse kades zonder fuik mogelijk maakt.

In Italië

De Athos Matacena is op 20 december aangekomen in Reggio Di Calabria. Op 21 december 2003 maakt de Athos Matacena proefvaarten op de Straat van Messina. De maanden daarna werd er nog druk proefgevaren. Pas op 15 oktober 2004 komt de Athos Matacena in dienst tussen Messina en Villa San Giovanni. Dit ging vier dagen lang door, tot op 19 oktober 2004 de dienst weer werd gestaakt.

In oktober 2005 – ruim een jaar na de eerste afvaarten – wordt de Athos Matacena vercharterd aan Servizi Autostrade Del Mare. De Athos Matacena kwam na ruim tweeënhalf jaar weer voor langere duur in dienst. Na een tijdje gevaren te hebben, kwamen de problemen. De Italiaanse bemanning had moeite met de veerboot, vooral het feit dat de Athos Matacena geen boegschroeven heeft, was een probleem.

Aanvaringen

De veerboot kwam op 16 november 2005 in aanvaring met de kade in Messina. Door de sterke zijwind – ondanks de dooskiel – kwam de Athos Matacena ook nog bijna in aanvaring met een uitvarende veerboot. Bij de eerste aanvaring bleef het echter niet, de veerboot kwam opnieuw in aanvaring. Ditmaal met het zusterschip Ladies Matacena, in de nacht van 25 november 2005. Men probeerde met de Athos Matacena aan te meren in de krappe haven van Reggio di Calabria achter de Ladies Matacena.

Op 12 januari 2006 werd de dienst gestaakt en werden de drie oude PSD-veerboten te koop aangeboden. Eind 2014 werd bekend dat het stoppen van de veerdienst te maken had met geheime concurrentie-afspraken. Na het stoppen van de dienst is er sporadisch nog een proefvaartje met de veerboten gemaakt en is de Athos Matacena een paar keer naar de werf gegaan. Samen met zusterschip Ladies Matacena lag de veerboot tot eind 2012 in de haven van Reggio di Calabria.

Sloop

Om 15u op 14 december 2012 vertrok de Athos Matacena achter sleepboot Hypsas uit Reggio di Calabria. Een uurtje later zou ook zusterschip Ladies Matacena vertrekken naar het sloopstrand van Aliaga in Turkije. Dit was het resultaat van jarenlange inspanningen van de havenautoriteit van Reggio di Calabria die graag de kaderuimte zou gebruiken ten behoeve van cruiseschepen.

Op 22 december 2012 kwam de Athos Matacena rond 10 uur aan op de rede van Aliaga. De veerboot werd daarna op het sloopstrand gevaren en gesloopt. Eind januari 2013 was er al vrijwel niets meer over van de veerboot, begin februari werden de laatste stukjes gesloopt.

Foto’s PSD-dubbeldekker Prins Willem-Alexander

Bekijk alle Zeeuwse foto’s van de PSD-veerboot Prins Willem-Alexander (1970) op de fotopagina.

Terug naar Kruiningen